FFEAD87B-65A1-4AC8-A371-B8B8235CC2FB

درخواست ⁧‫روسیه‬⁩ از ⁧‫آمریکا‬⁩ در چه شرایطی به نفع ⁧‫ایران‬⁩ است؟

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مسکو درشرایط اوج تنش رو به افزایش با غرب،مصونیت کامل تحریمی برای تمام حوزه‌های تجارت با ایران از اروپا و آمریکا مطالبه می‌کند! این شرایط احتمال موافقت آمریکا با مطالبه با روسیه آنهم در مدت زمان اندک باقیمانده را به صفر نزدیک کرده است.

آگاهان حوزه ی اقتصادی ایران میگویند:اگر شرایط میان روسیه و غرب عادی بود این مطالبه می‌توانست در راستای منافع ایران هم باشد که فعلا «صورت مساله» این نیست.
‏لذا اصرار روسیه بر این موضع به معنای تلاش برای کاستن فاحش از چانس احیای برجام است.
موضوع این مطالبه اساسا ایران و منافعش نیست.موضوع تقابل مسکو با واشنگتن است.روسیه در وضعی است که از هرابزاری برای ضربه زدن به غرب و مشکل‌آفرینی برای آنهااستفاده می‌کند و چه مساله‌ای بهتراز ایجاد مانع درحل مساله برجام که به طور جدی مستعد ایجادیک بحران بزرگ میان ایران_غرب است.
آیا روسیه بازی را به قیمت شکست کامل پروسه احیای برجام ادامه می‌دهد؟
‏هنوز برای اظهارنظر قطعی زود است اما حداقل خسارت طرح این موضوع در آخرین روزهای مذاکرات، طولانی کردن فرایند و تشدید بحران است.
در نهایت اینکه:«از دوستانى كه واقعا تصور مى كنند روسها براى گرفتن تضمين، موضوع تضمين را مطرح كرده اند، تعجب مي كنم.

بی بی سی نوشته؛

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید تحریم‎‌های وضع شده علیه کشورش در بحران اوکراین مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای ایران ایجاد کرده و هشدار داده است که در این قضیه منافع ملی روسیه باید مورد توجه قرار گیرد. در واکنش به این خبر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد “تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه با برجام ارتباطی ندارد”.

آقای لاوروف گفته است که روسیه از ایالات متحده “ضمانت‌های کتبی” می‌خواهد که تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به همکاری این کشور با ایران و در رابطه با احیای برجام لطمه نخواهد زد.

او گفت که مسکو خواهان “پاسخ بسیار روشن” در این رابطه است که این تحریم‌ها به هیچ‌صورتی بر روابط تجاری-‍‌اقتصادی و سرمایه‌گذاری روسیه در ایران آنگونه که در برجام آمده است، تاثیری نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که بر اساس برجام روسیه و چین می‌توانند در برنامه‌ هسته‌ای غیرنظامی ایران و در چارچوب قوانین منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به این کشور کمک کنند و تحریم‌ها (علیه روسیه) به این پروژه‌ها خللی وارد نمی‌کند.

احسان الله صدیقی