us-army-attack

سپنتا؛از ملت برای اینکه آمریکا را دوست گفته ام معذرت میخواهم،امید مرا ببخشید

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،در ادامه واکنش ها داکتر رنگین سپنتا مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان بعد از تصمیم جوبایدن در خصوص پول های مسدود شده اینکشور،آمریکا را در بیست سال به‌ درازا کشاندند جنگ در افغانستان متهم کرده است.

رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشن امنیت ملی افغانستان میگوید؛آمریکا به نام مبارزه با تروریسم،جنگ افغانستان را به مدت 20 سال شکوفا کرد و هزاران زن، کودک و غیرنظامی افغان جان خود را از دست دادند.

ما معتقد بودیم، من هم معتقد بودم، در واقع مبارزه با تروریسم بود،آمریکا با 36 میلیارد دالر از پاکستان حمایت کرد،اما بن لادن در پاکستان زندگی می کرد.
تصمیم رئیس جمهور بایدن برای مسدود کردن 3.5 میلیارد دالر از ذخایر افغانستان برای قربانیان 11 سپتامبر بر اساس منطق قوی او نیست.

او تاکید میکند،که رادیکال ترین رادیکال ها را در افغانستان تبلیغ کرد و آنها را در جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی به هزینه افغان ها تقویت کرد.شامل بن‌لادن نیز می‌شود که از حمایت گسترده ایالات متحده برخوردار شد.
هرگز با افغانستان دوست نبود و حالا افغان ها مجبور بودند تاوان سیاست های نادرست ایالات متحده را بپردازند.
اکنون آمریکا این کارش یک بار دیگر افغانستان را مجازات می کند و ذخایر افغانستان را تصرف می کند.

من در برابر مردم و تاریخ کشورم احساس گناه می کنم که هرگز دولت آمریکا را دوست و متحد تلقی کرده ام. باشد که مردم افغانستان مرا ببخشند.

این در حالیست که،جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی را روز جمعه گذشته امضا کرد که راه را برای اختصاص ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا برای کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یک صندوق امانت برای جبران خسارت قربانیان ۱۱ سپتامبر هموار می‌کند.

این فرمان از نهادهای مالی ایالات متحده می‌خواهد تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دلار این پول را برای کمک‌های بشری و نیازهای اولیه و ۳.۵ میلیارد دلار دیگر را برای پرداخت‌های مربوط به دعاوی حقوقی قربانیان تروریسم مورد استفاده قرار دهند.

احسان الله صدیقی