365666B5-0E55-4E9F-B183-D8A3E4B201AA

خبرنگاران اداره مهاجرت سازمان ملل از زندان آزاد شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کمیساری عالی مهاجرت سازمان ملل متحد روز جمعه خبر داد که دو خبرنگار خارجی و چند شهروند افغان که در ماموریتی برای این نهاد در افغانستان بودند، در کابل بازداشت شده‌ است.

این بخشی از سازمان ملل متحد گفته است؛نهایت تلاش خود را برای حل این موضوع خواهد کرد، اما از اظهارنظر بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

در همین حال رسانه های خارجی گزارش داده اند که،گرچه کمیساری عالی مهاجرت به نام افراد بازداشت شده اشاره نکرده، اما بنا بر گزارش‌ها یکی از این افراد اندرو نورث، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی، است.
از اقتدار طالبان طالبان در افغانستان، وضعیت آزادی بیان و رسانه یکی از حوزه‌هایی است که با چالشی جدی مواجه شده است و بسیاری از خبرنگاران افغان مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

در همین حال طبق گزارش نهاد گزارشگران بدون مرز در پنج مله گذشته در حدود چهل خبرنگار و فعالان رسانه ی نیز در افغانستان بازداشت شده‌اند.

اما در حدود چند ساعت بعد از رسانه ی شدن دستگیری کارمندان رسانه یی سازمان مهاجرت،مقامات حکومت سرپرست افغانستان اعلام کردند،که اتباع خارجی که قبلا بازداشت شده بودند آزاد شده است.
‏حماسی یکی از رهبران عقیده تی طالبان با نشر تویتی گفته است؛که آن اتباع خارجی که خود را به یک مؤسسه بین المللی منسوب می کردند، بخاطری توقیف شده بودند که شناسنامه ها، جواز نامه ها و اسناد لازم نداشتند.
‏آنها در حالت خوب قرار داشتند، با خانواده های خود در تماس بودند، بعد از آن که تثبیت هویت شدند و اطمینان حاصل شد،اکنون پس رها گردیدند.

افضل شفقیار