F6186D2E-DF8C-46F1-ADB3-BE1733C7B7FF

د افغانستان بانک سخنان رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد را غیر مسولانه خواند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،د افغانستان بانک صحبت های عبدالله الدرداری رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد را در قبال ناتوانایی بانک مرکزی افغانستان غیر مسئولانه خوانده است.

امروز شنبه «۱۶دلو» د افغانستان بانک با نشر خبرنامه ی گفته است؛ابراز نظر غیر مسئولانه عبدالله الدرداری رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان را مبنی بر اینکه د افغانستان بانک تا اکنون نتوانسته است مبلغ 135 میلیون دالر امریکایی این سازمان را به افغانی مبادله نماید، به کُلی رد می کند.

در اعلامیه آمده،که مبلغ متذکره تا اکنون به د افغانستان بانک رجعت داده نشده و د افغانستان بانک با دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان برای تسهیل و بدسترس قرار دادن کمک های بشردوستانه که روی آن اجماع دارد، قابل ذکر می دانیم:

– مبادله اسعار به افغانی:

د افغانستان بانک بشکل روزمره با بانکهای تجارتی افغانستان در تماس بوده و با استفاده از سیستم های بانکی اسعار وارده ایشان را به افغانی مبادله می کند و نیز برای تطبیق بهتر سیاست های پولی خویش آماده گی لیلام ارز (Auction) را دارد

– انتقال پول از طریق سیستم ACSS: سیستم تصفیه و تسویه بین البانکی افغانستان عملاً فعال و انتقال پول به 34 ولایت کشور به وجه احسن صورت گرفته و هیچ نوع مشکل در این راستا وجود ندارد. به همین منوال، آماده است تا کمک های بشری را نیز به 34 ولایت کشور انتقال دهد.

– جلوگیری از خطر تمرکز: د افغانستان بانک نقش خود را برای تسهیل انتقال پول کمک های بشری به سایر بانکهای کشور بمنظور جلوگیری از خطر تمرکز انجام داده و موضوع را با دفتر سازمان ملل در افغانستان در جریان گذاشته است.

د افغانستان بانک به نوبه خویش برای اجرایی سازی این اجماع همواره تلاش های پیگیر انجام داده و نشست های متواتری را با دفتر سازمان ملل متحد برای افغانستان انجام داده است.

قابل یادآوریست که د افغانستان بانک ذخایر کافی پول افغانی در دسترس دارد و تا اکنون به هر تقاضای در این زمینه پاسخ مثبت داده و هیچ نوع مشکل سیالیت افغانی تا هنوز در 34 ولایت کشور به نظر نمیرسد. از همین جهت استفاده از پول افغانی در سرتاسر کشور را الزامی اعلام نموده و برای ترویج و استفاده از آن در معاملات و داد ستد های داخلی تلاش می کند که نمایانگر موجودیت پول کافی افغانی می باشد.

با توجه به موارد تذکر داده شده فوق، د افغانستان بانک اعتراض رسمی خویش را به دفتر سازمان ملل در افغانستان مبنی بر ابراز نظر نادرست و شخصی عبدالله الدرداری که این دومین بار است که چنین ابراز نظر می نماید، تسلیم می نماید و خواهان رسیده گی به این مسئله می باشد.

در عین حال، جا دارد از همه سازمان های امداد رسان بشمول دفاتر مختلف سازمان ملل متحد که افغانستان را در حالت دشوار کنونی کمک کرده و در تسهیل برنامه های بشردوستانه یاری رسانیده، ابراز امتنان و قدردانی نماییم.

مسافر