5E2791EC-677F-4F03-8651-868C67FD4B35

دلیل بازداشت دو خبرنگار در کابل چیست.؟

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،یک مسول اریانا نیوز بدون ذکر نامش به رسانه ها گفته است؛که بازداشت دو خبرنگار این رسانه فشار غیر مستقیم بحث یک آگاهی سیاسی و انعام الله سمنگانی بوده است.

در همین حال انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی ا ا به فرحت این ادعای مسولان اریانا را رد کرده میگوید:هرگز نه، من از بحث در آریانا هرگز ناراحت نشده ام و آن را یک فرصت خوب بحث می‌دانم.

وی تاکید میکند،که پس از پایان بحث با آقای محسنی صحبت دوستانه‌ی داشتم و هر دو بر فراهم شدن بیشتر زمینه‌های بحث توافق داشتیم.

شریف حسن یار رییس خبر اریانا نیوز در رشته تویتی نوشته؛طالبان دو همکار ما را از اریانا نیوز به گونه وحشت ناک بازداشت کرده اند تا کنون انگیزه و دلیل این بازداشت معلوم نیست .

وی با این عملکرد حکومت در کابل تاکید میکند،که طالبان شدیدا آزادی بیان را سرکوب می کنند.

در همین حال،نهاد رسانه‌یی افغانستان نیز با ابراز نگرانی شدید از ادامه گرفتاری خبرنگاران و کارمندان رسانه یی، خواهان ارائه  معلومات در مورد دلیل بازداشت و مکان نگهداری این دو خبرنگار شده است.

این نهاد حامی خبرنگاران تاکید دارد؛که برخورد این چنینی و ادامه‌ی بازداشت خبرنگاران، فضا را برای فعالیت مستقل رسانه یی تنگ ساخته و سبب خدشه‌دار شدن روحیه جمعی ‌می‌شود.

انعام الله سمنگانی نیز میگوید:از دیشب تاکنون در مورد سر نوشت این دو خبرنگار جستجو دارد اما معلوم نیست،که آنان توسط کدام ارگان بازداشت و بکجا منتقل شده است.

بازداشت این دو خبرنگار سه روز بعد از یک پیام تویتری اقای سمنگانی صورت میگرد که نوشته بود؛«مالکان و مدیران که خود شان به خارج پناه برده اند، اما می‌خواهند رسانه‌ها و خبرنگاران شان در افغانستان فعالیت کنند، شاید جان آن‌ها از جان خبرنگاران شان قیمتی‌تر است.

‏اگر‌ قهرمانان آزادی بیان هستید، بیایید در پهلوی رسانه‌ها و خبرنگاران تان ایستاده شوید و از آزادی بیان دفاع کنید».
احسان الله صدیقی