Right-to-Information

ذبیح الله مجاهد: اعلان موجودیت فدراسیون خبرنگاران سبب رقابت ناسالم بین رسانه میشود ‏⁧‫

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،سخنگوی طالبان در برابر واکنش های داخلی و خارجی بر لغو کنفرانس مشترک نهاد های حامی رسانه ها در افغانستان توضیحات داد.

‏ذبیح الله مجاهد سخنگوی ا ا ا در تویتی نوشته،در حالیکه یک فدراسیون فعال رسانه ها از قبل در کابل وجود دارد، که تعداد زیاد رسانه های فعال در ان عضویت هم دارند،اعلان فدراسیون دیگر سبب رقابت ناسالم بین رسانه می‌گردد.

او در حالی رسانه ها را در این تویت نشانه می‌گیرد که در کنفرانس بجز نقش اطلاع رسانی مسولیت دیگر نداشته است.

مجاهد بعد از در حدود بیشتر از سه ماه مسدود بودن طی مراحل جوازنامه ها از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکید میکند ،اگر رسانه های مذکور واقعا به گونه رسانه های نورمال فعالیت می خواهند، باید جواز های ختم‌شده خود را تمدید کنند، مالیه های سابقه را بپردازند و در چهارچوب قانون رسانه ها به گونه سالم و واقعی فعالیت رسانه ی نمایند.

این توضیحات آقای مجاهد در حالی صورت می‌گیرد،که نشست خبری فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌ها قرار بود بروز (چهارشنبه، ۶ دلو) در کابل برگزار شود، اما به‌گفته‌ این فدراسیون، طالبان مانع برگزاری این نشست شده و گفته‌اند که بدون اجازه‌ آنان نباید کنفرانس برگزار شود.

علی اصغر اکبر زاده رییس اتحادیه ملی ژورنالیستان و خبرنگاران افغانستان که یکی از اعضای برگزار کننده نیز بود میگوید:کنفرانس مشترک بدون کدام دلیل و یا اطلاع قبلی از سوی طالبان در کابل لغو شد.

در ادامه واکنش‌ها به لغو نشست فدراسیون خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ ها در کابل توسط طالبان، سازمان عفو بین‌الملل نیز این اقدام طالبان را سرکوب رسانه‌های آزاد و حمله‌ آشکار به روزنامه‌نگاری خوانده است.

عفو‌ بین‌الملل بروز (پنج‌شنبه، ۷ دلو) در تویتی نوشته است: رسانه‌ها نقش اساسی در اطلاع‌رسانی به جهان در مورد وضعیت افغانستان دارند.

کارکنان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در افغانستان باید آزادانه کار کنند و از آنها
محافظت شود.

در همین حال خانه ی آزادی بیان در اعلامیه گفته است،که طالبان مسرور لطفی، فردین عطایی و ظریف کریمی را در موترهای‌شان محبوس و آنان را تهدید کرده‌اند که حکم بازداشت‌شان را با خود دارند.

قرار بود در نشست خبری فدراسیون نهادهای رسانه‌ای، نتایج نخستین سروی از وضعیت خبرنگاران، دسترسی به اطلاعات و خشونت علیه خبرنگاران از ۱۵ اگست بدین‌سو به نشر برسد.

احسان الله صدیقی