CC14A5D4-CB92-4460-9866-BDF286F96C87

عون: نبرد در مناطق وسیعی از سوریه متوقف شده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،رسانه های لبنانی نوشته است،عون در دیدار روز پنجشنبه خود با اعضای هیئت دیپلماتیک لبنان خاطرنشان کرد که «نبرد در مناطق وسیعی از سوریه متوقف شده است و این پرسش‌هایی را درباره دلایل ممانعت از بازگشت آوارگان سوری ایجاد می‌کند».

رییس جمهور لبنان ابراز امیدواری کرد که “امنیت و ثبات به کشورهای عربی که شاهد جنگ در نتیجه حملات تروریستی در سرزمین خود بوده اند و در خط مقدم این کشورها نزدیک ترین همسایه یعنی سوریه قرار دارد، بازگردد.”

از سوی دیگر، عون نفوذ اسرائیل به حریم هوایی خود برای انجام حملات هوایی به خاک سوریه را محکوم کرد و خاطرنشان کرد: لبنان علیرغم حق دفاع از سرزمین و حاکمیت خود با تمام ابزارهای موجود، متعهد به اجرای قطعنامه های بین المللی به ویژه قطعنامه شورای امنیت است.

واضح است که اسرائیل «به شکل پیوند بین دریا و دریا و جنوب لبنان چسپیده است و شما همیشه بر کشور حکومت می کنید و دریا را تخلیه می کنید تا از غارت سوریه بهره مند شوید».

رئیس جمهور لبنان بار دیگر بر تمایل کشورش برای “مذاکره با اسرائیل برای تعیین مرزهای دریایی جنوبی خود، به نحوی که حقوق آن در منطقه انحصاری اقتصادی، مطابق با مفاد قوانین و معاهدات بین المللی مربوطه حفظ شود” تاکید کرد.

رئیس‌جمهور لبنان پیش از این در جریان پذیرایی از گیر پدرسن، فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد به سوریه در 13 دسامبر، در نظر گرفته بود که «آوارگان سوری در لبنان به جای تکیه بر کمک‌ها، می‌توانند به کشور خود بازگردند». با توجه به اینکه «آوارگی سوری ها در لبنان به باری بر مشکلاتی که لبنانی ها تجربه می کنند، تبدیل شده است.

عون با بیان اینکه «اکثر مناطق سوریه امن شده‌اند»، افزود: این آوارگان می‌توانند به جای تکیه بر کمک‌هایی که از سازمان‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند، به سرزمین‌ها و خانه‌های خود بازگردند و در آنجا زندگی کنند.

عون در سخنرانی ضبط شده در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر گذشته، با اشاره به اینکه «آوارگی سوریه عواقب فاجعه باری برای لبنان به همراه داشته است، آوارگان سوری را مقصر بحران‌هایی دانست که کشورش از آن رنج می‌برد.» دسترسی پناهجویان به کمک در لبنان آنها را تشویق به ماندن می کند.»

دولت لبنان تخمین می زند که 1.5 میلیون آواره سوری در خاک این کشور وجود دارد، در حالی که تعداد پناهجویان سوری که به طور رسمی در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ثبت نام کرده اند، حدود 900000 نفر است که حدود 600000 نفر در حدود 2800 تجمع در کمپ های تصادفی در زیر چادر «خیمه» زندگی می کنند.

فوزیه صدیقی