3A525E93-06E8-4D36-8256-FC9621FDB6AD

منار جام در ولایت غور نزدیک به نابود شدن است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،زلزله ی روز گذشته منار جام، این شاهکار بی نظیرهنر اسلامی، در ولایت غور در غرب افغانستان در آستانهٔ نابودی قرار گرفته و آسیب جدی به آن رسیده ‌است.

‏مسوولان محلی‌ طالبان در ⁦‪غور‬⁩، تأیید می‌کنند که در پی زلزله‌ی روز گذشته، قسمتی از آجرهای منارجام فرو ریخته‌ است.

رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان برای ولایت ⁦‪غور‬⁩ گفته است،که پس از وقوع زلزله منار بیش‌تر از پیش خریده شده و خطر فروریختن آن جدی‌تر شده است.

در همین حال باستان شناسان از تخریب منار جام در غور ابراز نا راحتی کرده حفاظت اثار باستانی را کار جدی وزارت اطلاعات و فرهنگ میدانند.

سید مخدوم رهین وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان میگوید:یک مرجع رسمی حکومتی باید درین باره با یونسکو تماس بگیرد و چون دفتر افغانستان در یونسکو را اشرف غنی لغو کرده است.

وی تاکید میکند،حالا تنها مرجعی که می تواند با یونسکو تماس گرفته وضع منار جام را کتبا و شفاها به اطلاع شخص مدیر عمومی یونسکو برساند، سفارت افغانستان در پاریس و شخص سفیر افغانستان است.

مهم نیست که سفیر حکومت گذشته است یا از ادارهٔ طالبان،سفیر افغانستان است و باید پاسدار تاریخ، هویت ، فرهنگ و منافع مادی و معنوی کشورش باشد.

به ادامه صحبت هایش می افزاید،که من دو ماه پیش ازین، به وسیلهء فیسبوک، این رسالت آن سفارت را تذکر دادم که احتمالا به اطلاع شان نرسیده است.

این مقام ارشد فرهنگی پیشین از افغان های مقیم پاریس میخواهد،که با سفیر افغانستان دیدار کرده ازو بخواهند تا هرچی عاجل رسما با یونسکو و شخص دایرکتر جنرال در تماس شده، نتیجه را به اطلاع ملت افغانستان برساند.

روز گذشته زلزله شدیدی که مرکز آن در ولسوالی ساغر ولایت بادغیس تشخیص داده شده، ولایت های غربی کشور را به لرزه در آورد.

مقیاس این زلزله ۵.۶ درجه ریشتر بر آورد شده که در ولایت بادغیس ده ها کشته و زخمی را بر جای گذاشته است.

احسان الله صدیقی