5CF06992-45EB-4FB9-864B-4E14C125AEAE

هیات چهار نفری وزارت مالیه افغانستان به پاکستان رفت

به گزارش آژانس خبری فرحت،منابع در وزارت خزانه داری «مالیه» افغانستان از سفر یک هیات ۴ نفری این وزارت به پاکستان خبر داده است.

احمد ولی حقمل،سخنگوی این وزارت به فرحت نیوز گفت:هیات از افغانستان با پاکستان برای گفتگو در مورد چگونگی »اجتناب از مالیات مضاعف (Double Taxation) به آن کشور رفته بحث می کنند.

این هیات چهار نفری به رهبری عصمت الله سلیمی رییس بررسی ریاست عمومی عواید وزارت خزانه داری ،ندا محمد صدیقی رییس خدمات حقوقی، عبدالولی نوری معاون تخنیکی عواید و نجیب احمدزی مشاور وزارت خزانه داری شامل هستند که بروز سه شنبه وارد پاکستان شدند.

وی هدف اصلی این سفر را بحث در مورد اجتناب پرداخت از مالیات مضاعف (Double Taxation) عنوان میکند.

دور اول جلسه مالیات مضاعف در سال ۲۰۱۶ برگزار گردیده بود که در آن طرفین بر سر چند ماده به توافق رسیدند،اما برخی موارد دیگر آن باقی مانده بود.

آقای حقمل تاکید میکند،اخیراً وزیر خزانه داری در سفرش به پاکستان دو طرف روی پرهیز از مالیات مضاعف بود،بحث و تبادل نظر کرده است.

پس از بازگشت وزیر ،به مسئولین هدایت داد تا هیاتی را برای بررسی موضوع به پاکستان اعزام کنند که تاریخ ۲۸ و ۳۰ دسامبر برای گتفگوی دو طرف به تصویب رسید.

در این توافقنامه در مورد پرداخت مالیات دو طرفه بحث و گفتگو صورت خواهد گرفت، تجاری که در افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند در هر دو کشور مکلف به پرداخت مالیه می شدند،اما پس از توافق در این زمینه از تجار در یکی از این دو کشوره مالیه اخذ خواهد شد.

این در حالی است که افغانستان علیرغم این که به رسمیت شناخته نشده و با فشارهای سیاسی و اقتصادی بین المللی دست به گریبان است، اما می تواند تعامل اقتصادی خود را با جهان حفظ کرده و راه را برای رشد و تقویت اقتصادی هموار کند.

سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را جلب کند و گام های مثبت و تعیین کننده را در راستای بازسازی اقتصاد بردارد.

همچنین قبلآ هم مذاکرات امیدوار کننده با جانب امارات متحده عربی، ایران و ترکیه در مورد موضوع مالیات مضاعف صورت گرفته بود.

قابل یاد آوری است که این مذاکرات از ۸ جدی به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت.و پس از توافق این مرحله نهاییدر دو طرف تطبیق خواهد شد.

احسان الله صدیقی