E3C072EF-0F3D-4E90-B020-EF08E265CBD1

نشست امنیتی همسایه های افغانستان در هند بر گزار میشود

به گزارش آژانس خبری فرحت،پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان نگرانی کشور های همسایه افغانستان نسبت به تهدیدات امنیتی از خاک اینکشور انانرا نگران ساخته است.

کشورهای همسایه افغانستان از دوماه بدینسو برای حل مشکلات امنیتی اینکشور نشست های متعددی را برگزار کرده است،روسیه اوین نشست امنیتی را میزبانی کرده است.

هند دشمن سر سخت پاکستان قرار است به تاریخ ۱۰ نوامبر در دهلی نو این کنفرانس را با حضور مقامات پاکستانی میزبانی کند.

در همین حال رسانه های هندی گزارش کرده اند،که هند کشورهای همسایه را تشویق کرده ، تا در کنفرانسی که در مورد وضعیت امنیتی افغانستان در دهلی نو در 10 نوامبر بر گزار میشود شرکت کنند،که پاکستان از حضور در آن کنفرانس خود داری کرده است.

اینکشور ها نشست هایشانرا بدون حضور مقامات حکومت افغانستان برگزار می‌کنند.

کشور میزبان،ازینکه پاکستان دعوت هند در این نشست را نپزیرفته ابراز تاسف کرده است.

هند در این نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه را که قرار است در ۱۰ نوامبر سال روان برگزار شود، برای بحث در مورد امنیت افغانستان دعوت کرده است.

پنج کشور آسیای مرکزی شامل روسیه و ایران، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان مشارکت خود را تایید کرده اند.

چین و پاکستان نیز به نشست پیشنهادی که به ریاست آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند برگزار شد، دعوت شدند. اما چین تاکنون چیزی نگفته است.و پاکستان بار دیگر از شرکت در این نشست خودداری کرده است.

میزبان:تصمیم پاکستان مایه تاسف است،منابعی در وزارت امور خارجه هند گفته است که با نگاهی به واکنش‌های دلگرم‌کننده بسیاری از کشورهای همسایه به کنفرانس ۱۰ نوامبر دهلی نو، مشخص می‌شود که تعهد هند به امنیت و ثبات در افغانستان چقدر به این نقش اهمیت داده می‌شود.

منابع هندی گفتند: «تصمیم پاکستان مایه تاسف است، اما تعجب آور نیست. این تصویری از دیدگاه پاکستان به دست می دهد که افغانستان تحت کنترل آنهاست.

پاکستان قبلاً در نشست هایی با این قالب شرکت نکرده است، اما خبر های ضد هند در رسانه های پاکستان تلاشی ناموفق برای منحرف کردن توجه از نقش مخرب خود در افغانستان است.

قابل ذکر است که این سومین دور مذاکرات در قالب یا چارچوب در مورد امنیت در افغانستان جنگ زده است.

پیش از این دو دور مذاکرات در ایران در سپتامبر سال ۲۰۱۸ م و دسامبر سال ۲۰۱۹ م برگزار شده بود. سومین نشست قرار بود در سال ۲۰۲۰ م در هند برگزار شود، اما به دلیل همه گیری کووید ۱۹به تعویق افتاد.

در همین حال، پس از آن که طالبان کنترل تمام افغانستان را در جریان خروج نیروهای آمریکایی در ۱۵ اگست به دست گرفتند، وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان روز سه‌شنبه هفته گذشته درباره شرکت در نشست دهلی نو گفت: «من نمی‌روم.

دلیل اصلی نگرانی هندبه گفته منابع هندی، تصمیم برای حضور در این نشست توسط دو کشور اتخاذ شده است: مایل به مشاوره و همکاری است.هند در این زمینه نقش کلیدی ایفا می کند.

هند میلیاردها دالر در جاده‌ها، بند‌های برق و دیگر پروژه‌های زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است، اما از زمانی که طالبان کنترول این کشور را به دست گرفته اند،این کشور به طور فزاینده‌ای نگران شده است.

روزنامه هندی “ایندین اکسپرس” به نقل از یک مقام ارشد دولت هند گفت که هند نگران خطرات جدی امنیتی است و می خواهد از خود محافظت کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی کل طالبان دریک نشست خبری که هفته گذشته در کابل بر گزار شده بود،به کشور های همسایه افغانستان از مصونیت کامل امنیتی از خاک اینکشور خبر داد.

در حدود سه ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان تاکنون هیچ یکی از کشورهای دنیا این حکومت امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است،از همین رو کشور های افغانستان از تهدیدات احتمالی نگرانی دارند.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل