855E5CCE-381D-4A2E-BC23-190B70332ACA

یک هیات پنج نفری حکومت افغانستان به مسکو رفت

به گزارش آژانس خبری فرحت،حکومت افغانستان از سفر یک‌هیات پنج نفری به رهبری عبدالسلام حنفی معاون اول نخست وزیر اینکشور به مسکو خبر داده است.

عبدالسلام حنفی‌معاون اول نخست وزیر،امیرخان متقی وزیر امور خارجه،حاجی نورالدین عزیزی وزیر بازرگانی،دین محمد حنیف وزیر اقتصاد و عبدالرشید شهردار کابل شامل این هیات هستند.

ضمیر کابولوف،نماینده رئیس‌جمهور پوتین در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که گروه طالبان به نشست مسکو پیرامون افغانستان در مسکو که قرار است ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) برگزار شود دعوت کرده است.

سیاسیون افغان سفر هیات طالبان به مسکو را دو مورد مهم که در نزد روسیه تا اکنون لاینحل مانده است برای آن کشور مهم میداند.

الهام ندا کارشناس مسایل سیاسی به فرحت نیوز میگوید:چندی پیش روسیه بخاطر تضعیف سیاست‌های امریکا در افغانستان با طالبان وارد گفتگو گردید اما قدرت‌گیری ناگهان طالبان، همانند سایر کشورها، روسیه را نیز دچار بی‌برنامه‌گی در مورد این گروه انداخته است.

«دو مورد مهم که در نزد روسیه تا اکنون لاینحل مانده،و طالبان به هردو مورد پاسخ اطمینان بخش نداده اند، ترغیب گروه‌های تندرو در آسیای میانه و موضوع مواد مخدر است».

هرچند که قول‌های زیادی از سوی طالبان داده شده اما تا اکنون اعتماد کشورها بر وعده‌ی طالبان موجود نیست.

گروه‌های تندرو مخصوصا در تاجیکستان و ازبکستان همواره دولت‌های شان را دچار دردسر ساخته و اکنون که موضوع داعش مطرح است، روسیه در تصمیم خود با طالبان در آشفتگی‌ بسر میبرد.

موضوع که پوتین نیز آنرا چند بار یادآور گردید.با وصف اینکه روسیه در سالهای اخیر، سرمایه‌گزاری ملموس در افغانستان نداشته است اما از پدیدار شدن بی‌نظمی‌ در افغانستان هراس دارد و بنا از دید من این نشست تنها برای اعمال فشار بالای طالبان بخاطر زدودن فعالیت‌های داعش در افغانستان، منع مواد مخدر و تجارت آن از طریق بازارهای آسیای میانه و تضمین برای ایجاد دولت همه‌شمول میباشد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل