IMG_6155180071188

واکنش اتحادیه دانشگاه های افغانستان در مورد تقرر رییس دانشگاه کابل

به گزارش آژانس خبری فرحت،تقرر رییس جدید دانشگاه کابل با واکنش اتحادیه سراسری استادان دانشگاه های افغانستان روبرو شده است.

این واکنش در حالی صورت می‌گیرد که رهبری حکومت امارت اسلامی اشرف غیرت را بحیث سر پرست رییس دانشگاه کابل تعین کردند.

اعلامیه این اتحادیه با تاخیر دو روز بعد از معرفی غیرت به رسانه بشکل اعتراضی فرستاده شده است.

در اعلامیه آمده است ،به همگان مبرهن و هویداست که در تمام دنیا اعم از کشور های اسلامی وغیر اسلامی جهت مدیریت خوب در حکومت داری عالی و بهتر در پست های وزارت خانه ها معمولا افراد و اشخاص سیاسی بر وفق پالیسی قدرت های حاکمه گماشته می شوند؛ اما در کرسی های اکادمیک، دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی ( ریاست ها ومعاونیت ها که بست های اکادمیک اند) اشخاص کار فهم، متخصص و مسلکی دارای سویه ای تحصیلات عالی و رتب علمی بلند که در حقیقت اشخاص مجرب در مسلک اند، مطابق قانون تحصیلات عالی ملکی کشور ها بگونه ای انتخابی ویا به بصورت انتصابی مقرر می‌شوند، تا باشد که روند تحصیلی در دانشگاه ها به شکل علمی، اکادمیک و اقتضای زمان انکشاف و پیشرفت نماید.اما بدبختانه در کشور ما این امر برعکس جریان دارد.

اعضای این اتحادیه از حکومت تازه به اقتدار رسیده افغانستان میخواهند، تا جهت بهبود امور وبا در نظر داشت حیثیت حقوقی دانشگاه ها که مهد دانش، تحقیق – پِژوهش و تربیه سالم اولاد این وطن بوده ومبرا از هر نوع سیاست بازی و وابستگی به رژیم های سیاسی اند، اشخاص مناسب با معیارات اکادمیک در بست های اکادمیک علمی تعیین وتوظیف گردند.

در پایان به استادان تمام دانشگاه ‌های افغانستان خبر داده اند، که اگر امارت اسلامی طی یک هفته در تصمیم اش در قسمت (تحصیلات عالی و دانشگاه های مرکز و ولایات) دوباره غور و تجدید نظر نکند،تصمیم بعدی اتحادیۀ سرتاسری به استادان دانشگاه ‌های افغانستان اعلام میکند.

این تصمیم اتحادیه استادان دانشگاه ها در حالی گرفته میشود،که اشرف غیرت که خود لیسانس است از سوی رهبری امارت اسلامی بحیث سرپرست رییس دانشگاه کابل معرفی شد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل