1396021016080987610683594

روز گذشته تعدادی از خبرنگاران در کابل لت و کوب شدند

به گزارش آژانس خبری فرحت،روز گذشته شهروندان افغانستان بنابر مداخله نظامیان پاکستان در کابل پایتخت این کشور و چند ولایت دیگر راهپیمایی اعتراضی داشتند و به خشونت کشیده شد.

این خشونت های نظامیان طالب،که خبرنگاران نیز در آن متضرر شدند با واکنش های تند نهاد های مدافع از خبرنگاران روبرو شدند.

در همین حال،مرکز خبرنگاران افغانستان رفتار خشونت، برخوردهای توهین آمیز و بازداشت گروهی خبرنگاران از سوی طالبان را در جریان تظاهرات مردم در کابل و مزارشریف محکوم کرده است.

این نهاد حامی خبرنگاران در افغانستان میگوید: گزارشی که بما رسیده،دست‌کم ۱۴ خبرنگار در کابل که تظاهرات مسالمت آمیز مردم را پوشش می‌دادند از سوی طالبان، لت و کوب و یا توهین وتحقیر شده و برای چند ساعت در بازداشت نیز شده بودند.

این منبع تاکید میکند،که روز گذشته نیز دست کم چهار خبرنگار در مزارشریف که رویدادی مشابه را پوشش می‌دادند از سوی طالبان مورد خشونت قرار گرفتند،شماری از خبرنگاران خاطر نشان می‌کنند که طالبان از پوشش این تظاهرات خشمگین بوده‌اند و هشدار داده‌اند که نباید آن را پوشش بدهند.

در این تظاهرات معترضان ضمن سردادن شعارهایی چون” آزادی، آزادی”، و ” دخالت پاکستان” در امور افغانستان را محکوم کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان، خشونت و رفتار توام با تحقیر و توهین اخیر طالبان علیه خبرنگاران را که در چند مرحله و شکل‌های مختلف صورت گرفته است به شدت محکوم می‌کند.

نهاد حامی خبرنگاران افغانستان،مطالبه حقوق شهروندی از طریق تظاهرات مسالمت آمیز، از حقوق بنیادی هر شهروند کشور است و در عین حال خبرنگاران نیز باید بدون هرگونه مزاحمت و در فضای عاری از خشونت بتوانند رویدادهای کشور را پوشش دهند.

مرکز خبرنگاران افغانستان این گونه برخوردها با خبرنگاران را نشانه بارز از وعده شکنی طالبان به تعهد ابتدایی این گروه در زمینه احترام به آزادی بیان و رسانه‌های آزاد می‌داند و خواستار پیگیری آن از سوی طالبان و احترام به حقوق خبرنگاران می‌باشد.

این در حالیست،که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح برای تامین امنیت خبرنگاران برای پوشش خبری در کل کشور سندهای را نیز داده است.

با تماس های مکرر نتوانستیم نظر ذبیح الله مجاهد و همکاران اش را داشته باشیم.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل