209460BC-E75F-4662-B0EC-F81F5CFD56AB

نشست اعتراضی زنان وفعالین مدنی بر ضد ازدواج های اجباری از سوی طالبان دایر شد

به گزارش آژانس خبری فرحت،شماری از زنان و فعالین حقوق زن در نشستی اعتراضی با شعار (طالبان جهادالنکاح را متوقف سازید)! در کابل برگزار کردند و همچنان، طالبان را در مناطق تحت تصرف این گروه انتقاد کرده می‌گویند: که باور اعضای این گروه در برابر زنان نسبت به بیست سال قبل هیچ تغییری نکرده است.

نیلوفر امیری عالم دین در این نشست اعتراضی گفت: زنان طبق رسم و رسوم اسلامی زنده گی کرده ، پیش میرود و هیچ گروهی حق ندارد که نکاح را به ما تحمیل کند و حقیکه در طی بیست سال بدست اوردیم از ما بگیرد.

گیتا محسنی فعال مدنی ،خطاب به طالبان گفت جنگ را توقف دهید و تاکید کرد که زنان افغان دیگر هیچ گاهی زیر بار ظلم شما نخواهند رفت.

مریم معروف آروین مسوول این نشست میگوید: زنان به عقب برنمی گردد. ما با درک اینکه زنان در طول چهار دهه گذشته خصوصا بیست سال اخیر قربانی اصلی جنگ و منازعه در کشور بوده ایم، خواست ما از حکومت این است که در کنار تلاش برای تامین صلح، از راه گفتگو و تفاهم ، مسولیت قانونی خویش را در قسمت حفاظت از شهروندان کشور به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه ، چون زنان که با خطر تجاوز و ازدواج اجباری در ساحات تحت حاکمیت طالبان مواجه اند ، ایفا نمایم. وی نیز افزود،  افزایش جنگ و محروم ساختن زنان از حقوق‌شان، آوارگی ‌هزاران خانواده، نمی‌تواند راه حل رسیدن به صلح باشد. ما خواستار برگشت افغانستان به دو دهه قبل نیستیم و نیز به گروه طالبان اجازه برگشت نخواهیم داد.

در اخیر زنان افغان از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواستار افزایش فشار و وضع تحریم شدید بالای اعضاء و رهبران گروه طالبان و حامیان‌شان شدند.

این نشست اعتراضی در حالی در کابل برگزار شد که گزاشاتی از ازدواج های اجباری دختران جوان و زنان بیوه از سوی طالبان در رسانه های جتماعی باز تاب گسترده داشته است.اما طالبان مسلح این موارد را رده است.

  فرحت صدیقی

فرحت نیوز/کابل