5E2791EC-677F-4F03-8651-868C67FD4B35

چهار خبرنگار در ولایت کندهار به اتهام همکاری با طالبان بازداشت شد

به گزارش آژانس خبری فرحت،ریاست عمومی امنیت ملی از بازداشت ۴ خبرنگار به اتهام همکاری با گروه طالبان در ولایت کندهار در جنوب افغانستان خبر داده است.
ریاست امنیت ملی با نشر خبرنامه ی گفته است،امنیت ملی ولایت کندهار،۴تن از خبرنگارانی را که از مناطق تحت اشغال گروه طالبان به سوی مناطق تحت حاکمیت دولت افغانستان وارد می‌شدند، به تاریخ ۴ ماه جاری بازداشت نمودند.
بسم الله وطن‌دوست، مسوول رادیو دملت غز، قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی،کارمندان این رادیو و ثناالله صیام، خبرنگار شینهوای چین خبرنگارانی بودند که به تاریخ ۳ اسد در منزل کنونی شهید جنرال عبدالرازق با شماری از سران طالبان به شمول ملا گل آغا، مولوی منظور مسوول استخبارات گروه طالبان، جنرال مبین، فیض الله دو تن از کارمندان سازمان استخبارات پاکستان، ملا یعقوب عمری فرزند ملا محمد عمر مسوول نظامی گروه طالبان دیدار و مصاحبه‌ی اختصاصی مطبوعاتی داشتند بازداشت شدند.
این درحالیست که، رادیوی دملت غز هیچ‌گونه جواز نشراتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ نداشته و به طور غیرقانونی فعالیت می‌ نمود. از سویی دیگر، خبرگزاری شینهوای چین نیز از حضور خبرنگاری به نام ثنالله صیام در این خبرگزاری طی اعلامیه رسمی اظهار بی‌اطلاعی نموده و نامبرده نیز با سواستفاده از نام این خبرگزاری، به فعالیت غیرقانونی می‌پرداخته است.
امنیت ملی در خبرنامه ی میگوید:هدف از این دیدار و مصاحبه این خبرنگاران، قباحت ‌زادیی و منزه‌ جلوه ‌دادن گروه طالبان و چشم پوشی از اعمال ضدانسانی این گروه در ولایت‌های مختلف کشور به خصوص وقایع المناک منطقه‌ی اسپین‌بولدک بوده تا از این طریق بتوانند افکار عمومی را به نفع گروه طالبان جهت دهند و قباحت زدایی کنند.
از سویی دیگر، ورود افراد نامبرده به مناطق تحت اشغال گروه‌ طالبان، بدون هماهنگی با نهادهای ذیربط و بدون اطلاع‌دهی به مراجع قانونی در ولایت کندهار صورت گرفته است.
خبرنامه می افزاید، نتایج ابدایی تحقیقات نشان میدهد که این اشخاص در گذشته نیز مرتکب تخلفات متنوع و باج‎گیری (مسوولین حکومتی و تجار ملی) از آدرس خبرنگاری شده بودند که به صورت تکرار به وساطت و شفاعت نهادهای حامی خبرنگاران از قید رها شده اند.
خبرنامه افزوده است،خبرنگاران ولایت کندهار از تخلفات نامبردگان نیز آگاهی دارند. گفتنی‌است، بسم الله وطن‌دوست در این اواخر بر اساس ماموریتی که داشته، با والی ولایت کندهار تماس برقرار نموده، تا علاوه بر اینکه چهره‌ی طالبان را بری از هر گونه خطا نشان دهد، او را تشویق به تسلیم نمودن ولایت کندهار نماید تا طالبان نماز عید قربان را در مقر ولایت کندهار اقامه کنند.
در این شرایط مقام ولایت کندهار طی نامه‌ای به ریاست امنیت ملی این ولایت خواهان بازداشت و گرفتاری این خبرنگاران مجهول الهویه شده بود.
خبرنامه تاکید میکند،که ریاست عمومی امنیت ملی، به زودی قضیه‌ی این ۴ خبرنگار را به مراجع قانونی، عدلی و قضایی منتقل خواهد نمود تا مراجع مذکور، در روشنی به احکام و قوانین نافذه‌ی کشور رسیدگی کنند.
شهروندان و خبرنگاران کشور در جریان اند که مطابق با لوایح و قوانین نافذه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان، هر شخصی که در زمان جنگ تبلیغاتی را در جهت بالا بردن روحیه‌ی دشمن و از بین روحیه‌ی قوای دفاعی و امنیتی انجام دهد، مرتکب جرم شده و مراجع امنیتی، عدلی و قضایی مطابق با احکام قانون با آن برخورد خواهند نمود.
ریاست عمومی امنیت ملی در عین زمانی که عملیات‌های گسترده‌ای را علیه گروه‌های تروریستی اجرا کرده و سلسله‌ی این عملیات متداوم می‌باشد، مطابق با احکام قوانین نافذه‌ی کشور، به هیچ شخص حقوقی و حقیقی رسانه‌ای اجازه‌ی عدول از قانون اساسی، سواستفاده‌ از آزادی بیان و ارزش‌های رسانه‌ای و همچنین تبلیغات برای گروه‌های تروریستی را نمی‌دهد.
این ریاست متعهد به حفظ ارزش‌های ۲۰ سال گذشته بخصوص آزادی بیان و فعالیت‌های قانونمند رسانه‌ای می‌باشد و یکی از رسالت‌های قانونی و نهادمند خود را حفاظت و صیانت از این ارزش‌ها می‌داند.
این ریاست در عین زمانی که تعهد خود را به تمامی نهادهای رسانه‌ای در جهت حمایت و حفاظت‌شان ابراز می‌دارد، تاکید می‌کند که به هیچ رسانه‌ای اجازه‌ی فعالیتی متضاد با قوانین نافذه‌ی کشور را نخواهد داد و در صورت مشاهده‌ی تبلیغاتی که دربردارنده‌ی محتوای قباحت‌زدایی از دشمن و همچنین تبلیغات به نفع گروه‌های تروریستی باشد، با آن برخورد قانونی و جدی می نماید.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل