21C0ABEF-56E7-41EC-9F76-AAD153AC0EF5

دادستانی کل در دسترسی به اطلاعات در رده اول قرار گرفت

به گزارش آژانس خبری فرحت،کمیسیون دسترسی به اطلاعات دادستانی کل افغانستان را درصدردر شمار ادارات عالی در امر اطلاع‌رسانی اعلام کرده است.

براساس یافته‌های گزارش تحلیلی نظارت کمیسیون دسترسی به اطلاعات، دادستانی کلیدافغانستان توانسته است تا از میان ۶۴ اداره؛ با رعایت اکثریت شاخص‌ها در جایگاه ادارات عالی قرار گیرد.

این گزارش نهادهای دولتی را از لحاظ رعایت شاخص‌های اطلاع‌رسانی در برنامۀ گزارش‌دهی سالانۀ حسابدهی دولت به ملت، به سه کتگوری عالی، متوسط و ضعیف تقسیم نموده است.

براساس گزارش کمیسیون دسترسی به اطلاعات، اداراتی که بالاتر از ۷۰ % شاخص‌های اطلاع‌رسانی را رعایت نموده‌اند در ردۀ ادارات عالی، اداراتی که ۵۰ – ۶۹% شاخص‌ها را در برنامۀ حسابدهی خویش مدنظر گرفته‌اند در دستۀ متوسط و اداراتی که پایین‌تر از ۵۰% شاخص‌ها را رعایت کرده‌اند در شمار ادارات ضعیف قرار گرفته اند.

از جمع ۶۴ اداره‌ای که در سال مالی ۱۳۹۹ برنامۀ حسابدهی خویش را برگزار نموده بودند؛ ۱۱ اداره در شمار ادارات عالی، ۴۵ اداره در کتگوری ادارات متوسط و ۹ اداره نیز در ردۀ ادارات ضعیف؛ قرار گرفته اند.

ادامۀ حسابدهی تحت نام (حسابدهی حکومت به ملت) در دورۀ ریاست جمهوری آقای حامد کرزی آغاز شد که در آن تنها ادارات حکومتی حسابدهی می نمودند، این برنامه تنها یک بار تدویر یافت که در آن تعداد از ادارات حسابدهی نمودند و به سالهای بعدی ادامه نیافت، برای بار دوم این برنامه در سال 13۳۷ در دورۀ ریاست جمهوری جلالتمآب محمد اشرف غنی آغاز گردید و به طور دوام در اخیر سال مالی تمام ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت به اساس یک تقسیم اوقات حسابدهی می نمایند، آنچه قابل یاد آوریست تداوم این برنامه می باشد که همه ساله صورت می گیرد و توقع می رود این برنامه ها برای سال هایآینده بدون تأخیر تداوم پیدا کنند.

فرحت صدیقی
فرحت نیوز/کابل