F98D25CE-7809-4C60-9FC2-279F5BAE15DD

قدیمی ترین،زندانی گوانتانامو،تبعه پاکستانی آزاد می‌شود

به گزارش آژانس خبری فرحت،رسانه خارجی نوشته اند،که یک تبعه ۷۳ ساله پاکستانی که از وی به عنوان قدیمی‌ترین زندانی گوانتانامو یاد می‌شود پس از ۱۶ سال حبس روز دوشنبه هفدهم مه مطلع شد که مقامات آمریکایی با آزادی وی از زندان موافقت کرده‌اند.

شلبی سولیوان-بنیس، نماینده قانونی سیف الله پاراچا، تبعه پاکستانی زندانی در گوانتانامو که وی را در جلسه دادرسی ماه نوامبر همراهی کرده بود به خبرنگاران گفت:که بیگناهی او و دو فرد دیگر پس از بررسی‌های به عمل آمده از سوی کمیسیون نظارت بر زندانیان مورد تایید قرار گرفته است.

این تبعه پاکستان شانزه سال پیش به ظن ارتباط با القاعده بازداشت شد اما از آن زمان تاکنون هرگز به ارتکاب جرمی مشخص متهم نشده است.

به گفته وکیل سیف‌الله پاراچا کمیسیون بررسی وضعیت زندانیان طبق روال معمول در صورتجلسه خود به جزئیات بیشتری در خصوص این تصمیم اشاره نکرده و تنها یادآور شده است،که وی تهدیدی دائمی و مستمر برای ایالات متحده به شمار نمی‌رود.

صدور چنین حکمی از سوی کمیسیون بررسی وضعیت زندانیان به معنی آزادی قریب‌الوقوع سیف‌الله پاراچا نیست،اما مرحله‌ای حیاتی پیش از مذاکره دولت آمریکا با پاکستان بر سر توافق استرداد وی به کشورش محسوب می‌شود.

دولت جو بایدن بارها از عزم خود برای از سرگرفتن تلاش‌های لازم جهت تعطیلی کامل زندان گوانتانامو در کوبا خبر داده است.

این زندان نخستین بار سال ۲۰۰۲ در زمان جرج دبلیو بوش برای نگهداری اعضای القاعده و نیز نیروهای طالبان که به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر متهم شده بودند، در پایگاه تحت اجاره ایالات متحده در کوبا افتتاح شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر در گفتگویی با شبکه سی بی اس تایید کرده بود که دولت باید قصد دارد این بازداشتگاه را برای همیشه تعطیل کند.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل