6C9E361C-15C6-43C6-B4D8-7ED2EB626029

افغانستان و تاجکستان پنج تفاهم‌نامه را امضا کرد

به گزارش آژانس خبری فرحت،رئیس جمهور غنی که امروز دوشنبه «۰۹حمل» در راس یک هیات عالی رتبه ی دولتی به شهر دو شنبه پایتخت تاجکستان رفت،با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

افغانستان و تاجیکستان، پنج تفاهمنامه همکاری را در بخش های مختلف به امضا رساندند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی و قاهر رسول زاده صدراعظم تاجیکستان، در خصوص گسترش مناسبات میان دو کشور در عرصه های امنیتی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند و بر تقویت دیدگاه مشترک افغانستان و تاجیکستان در راستای گسترش همکاری های منطقوی تاکید ورزیدند.

رئیس جمهور غنی و محمد طاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نماینده گان تاجیکستان،نیز در خصوص گسترش مناسبات افغانستان و تاجیکستان در عرصه های مختلف به ویژه تقویت روابط مردمی و پارلمانی بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور غنی در پوهنتون ملی تاجیکستان گفت:اعتماد سازی میان مردم در داخل یک کشور، میان کشور ها به ویژه اعتماد سازی در راه همکاری های منطقوی و در راه مقابله با تغییر اقلیم محیط زیست یک نقطه کلیدی است.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد،در پنج سال آینده احتمال زیاد وجود دارد که چین به کلان‌ترین اقتصاد دنیا مبدل شود،که آینده تحرک اقتصادی در بر اعظم آسیا است.

وی در ادامه سخنانش افزود،تغییر محیط زیست امروز به یک فاجعه مبدل شده‌،اگر در آسیای جنوبی هوا دونیم درجه گرم‌تر شود صد میلیون نفر در این بخش مهاجر و صد شهر در آسیای جنوبی بدون آب خواهد شد، پس نیاز است تا محیط زیست جدی گرفته شود.

رییس جمهور غنی علاوه کرد،جنگ غیر محدود شده‌است، سرحد میان جنگ و غیر جنگ از میان رفته است؛ بدبختانه افغانستان این جنگ را روزانه می‌بیند و تمام نهادها در حال ساخت در افغانستان زیر حمله قرار دارند.

فرحت صدیقی
فرحت نیوز/کابل