th

نی:پرونده های قتل های هدفمند زنان خبرنگار باید جدی بررسی شود

به گزارش آژانس خبری فرحت،نی،حمادت کننده رسانه های آزاد افغانستان در روز بزرگ‌ داشت از روز جهانی زن،به نهاد های عدلی ‌قضایی گفت:پرونده‌های قتل‌های هدف‌مند بانوان روزنامه‌نگار را بررسی کنید.

هشت مارچ روز جهانی زن در حالی فرا می‌رسد که در افغانستان زنان بیش‌تر ازهرزمان دیگری، درپسین سال‌ها، زیر فشارهای امنیتی و عنعنوی قرار دارند.

مسولان در اداره حمایت از رسانه های افغانستان میگوید:هدف قراردادن بانوان فعال حقوق بشر و خبرنگار، باعث شده است تا بانوان از آینده‌ی شغلی و امنیتی شان اطمینان کامل نداشته باشند.

ملاله میوند، شهنازرووفی، سعدیه سادات و مرسل وحیدی، چهار کارمند رسانه‌ای هستند که اخیرآ،در یک سلسله حملات هدف‌مند درخلال دوماه، در شهر جلال‌آباد درشرق این کشور، جان‌های شان را از دست دادند.

نی به‌این باور است که نقش زنان در جامعه‌ی رسانه‌ای پسا طالبان در افغانستان حیاتی و محوری بوده و نباید، با سهل‌انگاری و فرار از بار مسوولیت‌ها، این نقش محوری، نادیده گرفته شود و یا محو گردد.

ما باور داریم که جامعه‌ی مردانه، هیچ سنخیت با آموزه‌های دین مبین اسلام نداشته و در کنار آن، یک جامعه‌ی انسانی کامل نیست.

ما در نی مجدانه تلاش خواهیم کرد تا از حقوق کارمندان رسانه، به گونه‌ی ویژه، حقوق بانوان دفاع کرده و نگذاریم، هیچ تلاش و کوششی، سد راه رشد زنان روزنامه نگار و شاغل در رسانه گردد.

نی با فرا رسیدن هشتم مارچ، روزجهانی زن، از جامعه‌ی جهانی می‌خواهد تا با توجه به مسوولیت‌های شان براساس حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی، در پاس‌داشت از دست‌آوردهای زنان در دو دهه‌ی اخیر، زمینه‌ی گفتمان جهانی برای تفاهم‌ سیاسی وصلح در افغانستان را طوری کنند که در اولویت ارزش‌های حقوق بشری در نظر گرفته شود.

حکومت افغانستان براساس وجایبش بر مبنای قانون اساسی، در کنار پاس‌داشت از این‌روز به گونه‌ی نمادین، باید نشان دهد که اراده‌ی حمایت از بانوان و برنامه‌های کارآ و همه‌شمول را برای رشد استعدادها و توانایی‌های آنان، داشته و روی دست خواهد گرفت.

نی مصرانه از حکومت افغانستان می‌خواهد تا پرونده‌های قتل‌های زنجیره‌ای و هدف‌مند را، به خصوص پرونده‌های قتل بانوان را به‌گونه‌جدی بررسی کرده و عاملین این قتل‌ها را به پنجه‌ی قانون بسپارد.

به باور نی تنها بزرگ‌داشت نمادین از روزجهانی زن، نمایان‌گر حمایت از بانوان نیست.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل