69730955-4CDA-4E6D-AB1B-3C6BB4C72ECF

صلح در افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه است

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،دکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی بعد از ظهر (پنجشنبه ۱۷ میزان ) در جریان سفر رسمی خود جمهوری هند در انستیتوت مطالعات دفاعی و تحلیلی هند سخنرانی کرد.

دکتور عبدالله عبدالله هنگام مواصلت به انستیتوت مطالعات دفاعی و تحلیلی هند از سوی آقای سوجن چونای رییس عمومی و رهبری این نهاد استقبال گردید. آقای چونای در سخنان افتتاحیه‌ی خویش تشریف آوری رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به هند خوش آمدید گفت و از قبول سخنرانی در انستیتوت مطالعات دفاعی و تحلیلی تشکر و قدرانی کرد. آقای چنای در صحبت‌های خود افغانستان را از دوستان دیرین هند خواند و ابراز امیدواری کرد که صلح و ثبات دایمی در این کشور به رهبری دکتور عبدالله عبدالله تأمین گردد.

دکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در صحبت‌های خود از دعوت این نهاد برای سخنرانی تشکر کرد و از حضور دوستان افغانستان که در این نشست اشتراک کرده بودند تشکر و قدردانی نمود. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت که در یک سفر رسمی به هند آمده و تا اکنون با نخست وزیر و مشاور امنیت ملی هند ملاقات کرده است و این ملاقات‌ها برای فردا نیز ادامه میابد. دکتور عبدالله عبدالله محور صحبت‌های خود با رهبری هند را تلاش‌های صلح در افغانستان عنوان کرد.
دکتور عبدالله عبدالله در ادامه گفت: از کمک‌های هند که به بیش‌تر از سه ملیارد دالر می‌رسد و در حوزه‌های مختلف به نفع مردم افغانستان سرمایه‌گذاری گردیده تشکر می‌کنم. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در ادامه علاوه نمود: از موضع‌گیری اصولی هند در قبال تلاش‌های صلح تشکر می‌کنم. ما خواهان یک افغانستان مستقل، آزاد و در صلح در داخل و با کشورهای بیرونی هستیم. احترام به حقوق بشر، حفظ دستاوردهای سالیان پسین، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها برای ما اهمیت فراوان دارد.
رییس شورای عالی مصالحه‌ی در ادامه‌ی صحبت‌های خود علاوه کرد: اکنون فرصت مناسب و استثنایی برای دست‌یافتن به صلح فرارسیده است. امیدواریم با استفاده از این فرصت بتوانیم به صلح دایمی در کشور دست‌ یابیم. زمینه‌ای فراهم گردیده است تا صفحه‌‌ی نوی را از همکاری‌های مشترک و اتصال منطقه‌ای بازکنیم تا نه تنها افغانستان بل‌که منطقه به توسعه دست یابد و تجارت و مبادلات در منطقه افزایش یابد.
رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت: افغانستان مانند هند چندفرهنگی، چندقومی و متکثر است. ما می‌خواهیم با ساختاری مناسب برای خدمت به مردم و جامعه‌ی متکثر خود به پیش‌برویم. اساس یک افغانستان نو بعد از تحولات ۲۰۰۱ گذاشته شده است. هند از جمله کشورهایی بود که ما را در این عرصه کمک کرد. ما می‌خواهیم به این مسیر ادامه بدهیم و از کمک‌های شما تشکر و قدردانی می‌کنیم.

دکتور عبدالله عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌های خود علاوه کرد: مذاکرات در دوحه آغاز گردیده است. طرف‌دار این بودیم که مذاکرات سریع نتیجه بدهد اما با در نظرداشت پیشینه‌ی منازعه و جنگ مذاکرات شاید زمان‌گیر باشد. ما می‌دانیم که مشکل راه حل نظامی ندارد و طرف جمهوری اسلامی افغانستان آماده است تا با استفاده از این فرصت نقش خود را در موفقیت مذاکرات مسؤولانه ایفا نماید. برای موفقیت طبعا ما نیازمند صبر و حوصله‌مندی هستیم.

دکتور عبدالله عبدالله همچنان در صحبت‌های خود از افزایش خشونت در جریان مذاکرات به عنوان یکی از چالش‌های جدی ابراز نگرانی کرد و خواهان پایان خشونت در افغانستان و برقراری آتش بس دایمی گردید.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی در ادامه گفت: رسیدن به صلح به معنای قبول کردن افکار و ایده‌های طرف‌ دیگر نیست. با صلح با طالبان ما به طرف طالبانیزه‌ کردن افغانستان نمی‌رویم. هدف این است تا خشونت را کنار بگذاریم و با استفاده از راه‌های مسالمت‌آمیز به رقابت بپردازیم.

در بخش دیگر برنامه رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی به پرسش‌هایی که از سوی اشتراک کنندگان مطرح گردید پاسخ داد. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در پاسخ به یکی از پرسش‌ها در باره‌ی تأثیر رقابت‌های هند و پاکستان بر تلاش‌های صلح در افغانستان گفت: ما خواهان همکاری کشورهای منطقه در رسیدن به صلح در افغانستان هستیم.