848BD51F-937E-414A-B4B7-45B9892D9DDE

۶۰۰ واقعه خشونت علیه فراهم کنندگان مراقبت های صحی و مریضان کووید-۱۹ ثبت گردیده است

فرحت نیوز،ژنیو (آی سی آر سی) – کمیته بین المللی صلیب سرخ در شش ماه اول این مریضی ساری بیش از ۶۰۰ واقعه خشونت، اذیت و آزار یا بدنام سازی علیه کارمندان صحی، مریضان و مراکز صحی مرتبط به واقعات کووید-۱۹ را ثبت نموده است.
از ۶۱۱ واقعه که در بیش از ۴۰ کشور اتفاق افتاده است، بیش از ۲۰٪ آنها شامل حملات فزیکی، ۱۵٪ آنها تبعیض ناشی از ترس و هراس و ۱۵٪ آنها شامل حملات و تهدیدات لفظی بوده است. نگران کننده تر اینکه، این ارقام فقط نشان دهنده واقعات است که ثبت گردیده، ارقام واقعی ممکن بیشتر از این باشد.
رییس بخش مراقبت های صحی در معرض خطر آی سی آر سی، ماسیج پولکوسکی میگوید، ”این بحران کارمندان مراقبت های صحی را در معرض آسیب و زیان قرار میدهد، آنهم زمانیکه به آنها از هر وقت دیگر نیاز بیشتر است. بیشتر آنها با رفتار اهانت آمیز، اذیت و آزار و خشونت فزیکی روبرو شده اند. فضای ترس و هراس یکجا با نبود وسایل محافظت شخصی فشار قابل ملاحظه فزیکی و روانی را بالای آنها و خانواده هایشان تحمیل میکند. “
وقتیکه مردم مرتکب چنین اعمال میشوند، ترس از پخش کووید-۱۹ نقش به سزایی در آن دارد. وقتیکه مریضان یا خویشاوندان شان در عقب چنین واقعات باشند، نارضایتی از مرگ خود و یا خویشاوندان شان یکی از علل عمده آن پنداشته میشود. ناتوانی در انجام مراسم مذهبی به دلیل محدودیت های ناشی از کووید-۱۹ نیز تعدادی از خویشاوندان را برمی انگیزد تا چنین اعمال خوشنتبار را علیه کارمندان و مراکز صحی انجام دهند.

مثال های تعدادی از واقعات که در ماه های اپریل و می اتفاق افتاده است:

– در افغانستان، مرکز اصلی انزوای کووید-۱۹ در اثر مناقشه فزیکی میان خویشاوندان مریض که وفات نموده بود و کارمندان صحی برای نصف روز مسدود گردید.
– در بنگله دیش، به خانه یک دوکتور بعد از آنکه آزمایش کووید-۱۹ اش مثبت ثابت گردید خشت ها پرتاب گردید، تا او و خانواده اش مجبور گردند و آن ساحه را ترک نمایند.
– در جمهوری افریقای مرکزی، خویشاوندان یک مریض که وفات نموده بود کارمندان صحی را مورد حمله فزیکی قرار دادند؛ چون آنها نمیتوانستند جسد متوفا را در اثر محدودیت های ناشی از کووید-۱۹ پس بگیرند.
– در کولمبیا، باشندگان محل از داخل شدن امبولانس ها به شهر جلوگیری نموده اند تا بتوانند واقعات کووید-۱۹ را تثبیت نمایند و جدول های محرم صحی و نام های کارمندان و مریضان را بررسی نمایند.
– در پاکستان، دوکتوران در یک شفاخانه بعد از آن مورد حملات لفظی و فزیکی قرار گرفته اند که یک مریض در اثر کووید-۱۹ وفات نمود. خویشاوندان متوفا به ساحه خطرناک داخل شده و فریاد میزدند که ویروس کرونا دروغ است.
– در فلیپین، یک کارمند صحی و فرزندانش بعد از آنکه مورد اذیت و آزار و تبعیض قرار گرفتند و برق خانه شان قطع گردید مجبور گردیدند خانه خود را ترک بگویند.
از جمله واقعات که بر ضد افراد صورت گرفته، ۶۷٪ بر ضد کارمندان صحی، ۲۲.۵٪ به ضد مجروحین و مریضان (بشمول مریضان مشکوک) و ۵٪ حملات به ضد افراد بیجا شده داخلی و مهاجرین بوده است.
آی سی آر سی از حکومات و مردم میخواهد به معلومات غلط که باعث چنین واقعات میشود توجه نموده و محیط مصوون را برای همه کارمندان مراقبت های صحی تامین نمایند. واقعات بر ضد کارمندان صحی اجتناب پذیر نیستند. تدابیر جدی باید اتخاذ گردد تا خطر حملات بر ضد کارمندان و مراکز صحی و مریضان کاهش یابد.
آمر بخش صحی آی سی آر سی، دوکتور ایسپرانزا مارتینز میگوید، ”ترس از مبتلا شدن به مریضی و عدم معلومات ابتدایی در مورد کووید-۱۹ اکثر باعث انجام اعمال خشونتبار بر ضد کارمندان صحی و مریضان میگردد. برای حفاظت کارمندان و مراکز صحی و مریضان در برابر خشونت ها، نشر معلومات درست در مورد علل، نحوه سرایت و جلوگیری از کووید-۱۹ بسیار مهم است. کارمندان مراقبت های صحی، مریضان یا گروههای خاص مردم نباید به دلیل وجود یا شیوع ویروس مذکور نکوهش یا ملامت گردند. ما باید احساس بشری جمعی خود را تقویت نماییم تا بر این مریضی ساری فایق گردیم. “
* ۶۱۱ واقعه خشونت، آزار و بدنام سازی از تاریخ ۱ فبروری الی ۳۱ جولای ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است. این معلومات دست اول توسط آی سی آر سی، سازمان های دیگریکه واقعات مراقبت های صحی را نظارت میکنند، راپور های خبری و رسانه های اجتماعی در بیش از ۴۰ کشور افریقا، امریکا، آسیا و مناطق شرق میانه بدست آمده است.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل