مارشال-دوستم

دوستم رسمآ سومین مارشال افغانستان شد

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،امروزچهارشنبه (25 سرطان) عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دریک سفر رسمی همراه با محمد شاکرکارگر،رییس دفتر ریاست جمهوری وشماری از اعضای شورای عالی مصالحه ملی به شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان سفر نموده در مراسم تفویض رتبه مارشالی به دوستم قبل از چاشت به آن ولایت رسید.
عبدالله عبدالله نشان مارشالی را در سر شانه عبدالرشید دوستم نصب وبرایش تبریک گفت.
نخستین‌بار این رتبه به شاه‌ولی خان، کاکای محمدظاهرشاه، آخرین شاه کشور داده شد. او به‌خاطر گرفتن کنترول کابل از نیروهای تحت فرماندهی حبیب‌الله کلکانی به این رتبه‌ نظامی رسید.
پس از آن،رتبه‌ مارشالی در زمان حکومت حامد کرزی، به محمدقسیم فهیم داده شد.
دوستم سومین مارشال افغانستان شد.
رتبه مارشالی در حالی به جنرال عبدالرشید دوستم ازسوی حکومت مرکزی در نظر گرفته شد که عبدالله عبدالله رییس اسبق اجرایه در انتخابات 6 میزان سال پار دریک رقابت با محمد اشرف غنی به مبارزه پرداخت که جنرال دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان در این انتخابات از عبدالله عبدالله حمایت کرد.
عبدالله عبدالله و اشرف غنی در این رقابت سیاسی هردو خودشانرا برنده این مبارزه اعلام وحلف وفا داری در فاصله یک صد متری از دو مقر جداگانه یاد کردند.
سرانجام این کشمکش های دو تیم (دولت سازوثبات وهمگرایی) با پا درمیانی متنفذین سیاسی به توافق ایجاد شورای عالی مصالحه وتفویض رتبه مارشالی به جنرال عبدالرشید دوستم صورت گرفت.
هفته گذشته محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان توفیض رتبه مارشالی را برای جنرال دوستم منظور کرد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل