773x435_cmsv2_1a384514-ae1b-5b57-af61-27905f95d537-4735740

دیوار چنگیزخان، اسرار بخش فراموش شده دیوار چین کشف شد

باستان‌ شناسان اسرائیلی با نقشه برداری ماهواره‌ای از مسیر بخشی فراموش شده دیوار بزرگ چین که هزاران کیلومتر دورتر در اِستِپ‌های مغولستان برای کنترول جمعیت عشایری احداث شده بود، به اسرار تازه‌ای پی بردند.
به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت به نقل از یورو نیوز:پروفسور گیدئون شلاخ-لاوی،‌ استاد مطالعات آسیایی و مدیر تحقیقاتِ دانشگاه عبریِ بیت المقدس در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفته است: ساخت این بخش از دیوار بزرگ چین پروژه‌ای عظیم به جای مانده از قرون وسطی است که به شکلی غیر عادی بسیار کم در اسناد تاریخی ذکری از آن به میان آمده است.»
باستان شناس اسرائیلی برای رد یابی و تعیین مسیر دقیق این بخش به گفته او «فراموش شده» از دیوار چین به همراه گروهی از همکاران خود به محل رفته و همچنین از تصاویر ماهواره‌ای و هوایی نیز بهره برده است.
او می‌گوید: برای نخستین بار است که این بخش از دیوار به صورتی جدی مورد مطالعه قرار گرفته و عمده دلیل این ماجرا هم شاید به موقعیت جغرافیایی آن مربوط می‌شود که بسیار دور افتاده به نظر می‌رسد.
دیوار بزرگ چین که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده مجموعه‌ای از سازه و استحکامات نظامی است که ساخت آن به تدریج از قرن سوم میلادی آغاز شد.
این بنا طولانی‌ترین و بزرگ ترین سازه تدافعی و نظامی از لحاظ زمان ساخت در جهان است که با هدف دفاع در برابر هجوم اقوام صحراگرد از ناحیه شمال ساخته شده بود.
طول این دیوار ۹۰۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. به گفته باستان‌شناسان اگر قطعات و بخش‌های از بین رفته یا فراموش شده از این دیوار را به حساب آوریم طول آن به ۲۱ هزار کیلومتر خواهد رسید.

فوزیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل