7D595304-B571-45DA-B7D8-09CAB83503F9

محمداشرف غنی:امروز برای افغانستان روز مهم و تاریخی است

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،پس از ماه ها کشمکش های سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال پار امروز یکشنبه (۲۸ثور) این کشمکش پایان یافته و ‎توافقنامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس جدید،شورای عالی مصالحه ملی به امضا رسید.

‎در مراسمی امضای این توافقنامه سیاسی بین دو تیم پیشتاز انتخباتی سال گذشته حامد کرزی رئیس جمهور باز نشسته،استاد عبدرب الرسول سیاف،محمد یونس قانونی،استاد عبدالکریم خلیلی،داکتر زلمی رسول،باتور دوستم، محمد معصوم استانکزی،محمد یوسف غضنفر نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر، داکترحمد الله محب مشاور امنیت ملی و دکتور فضل محمود فضلی رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری حضور داشتند.

‎رئیس جمهورغنی امروز را برای افغانستان روز مهم و تاریخی دانسته گفت: افغان ها ثابت ساختند که با تدبیر و عقل جمعی به منافع ملی شان می اندیشند و به آن متعهد اند.

وی افزود،ما نشان دادیم که بدون میانجیگری دوستان بین المللی، می توانیم به طریقه معقول به راه حل های اساسی برسیم.

‎رئیس جمهور غنی، از دوکتورعبدالله عبدالله بخاطر پذیرفتن مسئولیت شورای عالی مصالحه ملی ابراز امتنان کرد و گفت که شما تعهد خویش را برای منافع ملی کشور ثابت نمودید،واعتماد کامل دارم که شما قابلیت، ظرفیت و مدیریت این آرزوی بزرگ مردم افغانستان را دارید و همۀ ما با شما همکار خواهیم بود.

‎ همچنان،رئیس جمهور کشور از تلاش های دوامدار حامدکرزی رئیس جمهور بازنشسته و استاد عبدرب الرسول سیاف بخاطر رسیدن به این توافق تاریخی تشکر کرد و گفت که تلاش های شما زمینه را برای اجماع ملی بالای صلح فراهم نمود، نقش بارز شما در همآهنگی بزرگان افغانستان مهم می باشد.

‎رئیس جمهور محمد اشرف غنی تصریح کرد که صلح گم‌شده افغان هاست و اجماع ملی بالای صلح بخاطر بقای افغانستان مهم و حیاتی است.در روزهای که در پیشرو داریم، امید است که با وحدت و فکر منسجم بتوانیم در قدم نخست زمینه آتش بس را فراهم نمائیم و بعد صلح دومدار و پایدار را بدست بیاوریم.

‎رئیس جمهور غنی گفت: «ازخداوند بزرگ شکرگذارم و افتحار می کنم که امروز صف جمهوریت بخاطر داعیه مقدس صلح و رسیدن به ثبات دایمی متحد و یک پارچه است».

‎دوکتور عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در این نشست از تلاش های بزرگان سیاسی کشور، نیروهای امنیتی و دفاعی و ملت افغانستان بخاطر دفاع از نظام جمهوری، تشکر کرد.

‎دوکتور عبدالله، گفت که امروز برای مردم افغانستان که از یک سو بخاطر ادامه جنگ و از سوی دیگر بخاطر بحران شیوع ویروس کرونان در شرایط سخت و دشوار به سر می برند، خبر خوش است، مردم انتظار این روز را داشتند.

‎رئیس شورای عالی مصالحه ملی از تلاش های بزرگان سیاسی کشور تشکر کرد و گفت که بخش عمده این توافق از نیت نیک شما سرچشمه می گیرد.

وی همچنان از تلاش های جامعه جهانی بخاطر رسیدن به یک توافق سیاسی ابراز امتنان کرد و گفت،وضعیت که پیش آمده بود، باعث کاهش کمک جامعه بین المللی و افزایش ناامنی ها گردید و فضایی را ایجاد کرد که مسئولیت ما را بیشتر از پیش بخاطر خیر و فلاح کشور و بهبود زندگی مردم،افزایش داد.

‎عبدالله عبدالله گفت که این توافقنامه یک توافقنامه سیاسی جامع است، امیدوارم با فرصت به دست آمده و با استفاده از تجارب گذشته همه کوشا باشیم تا این توافقنامه عملی گردد و این کار به خیر مردم افغانستان است.

وی افزود که مسئولیت شورای عالی مصالحه ملی را به عنوان یک امتیاز نه، بلکه به حیث یک مکلفیت و مسئولیت در برابر خداوند (ج) و مردم کشور با کمال افتخار پذیرفتم.

موفقیت ما بستگی به همکاری همه ما دارد.

‎در این مراسم، حامد کرزی رئیس جمهور بازنشسته نیز صحبت کرده از رئیس جمهور غنی و دوکتور عبدالله عبدالله بخاطر انجام اقدامات ضروری برای اتحاد، اتفاق، وحدت ملی و تسریع پیشرفت های صلح، تشکر کرد.

وی افزود که تمام تلاش های ما بخاطر این بود که افغانستان به سرعت به صلح برسد. امیدوارم که دیگر نه از جانب طالبان و نه هم از جانب حکومت افغانستان یک گلوله هم فیر نشود.

‎استاد عبدرب الرسول سیاف، همچنان از رئیس جمهور غنی و دوکتور عبدالله عبدالله بخاطر لبیک گفتن به مصالح کشور و خواست مردم افغانستان ابراز امنتان نمود و گفت که امیدواریم جای تقابل را توافق بگیرد و همه با هم به رنج و درد ملت افغانستان رسیدگی نمائیم.

سعدیه صدیقی

فرحت نیوز/کابل