4C28E3B5-98DF-49F5-805B-1B522A2A32D7

توافقنامه سیاسی بین غنی وعبدالله به امضا رسید

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز یکشنبه (۲۸ثور)از امضای توافقنامه سیاسی بین ارگ وسپیدار خبر داد.

صدیقی،در صفحه ی تویترش نوشته است:دقایق پیش،توافقنامه‌ی سیاسی میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، مدعی ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید.

704F73DC-A08C-453A-9795-5E092E4B4439

بگفته ی صدیقی،بربنیاد این توافقنامه، دوکتور عبدالله عبدالله ،ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیمش در کابینه مشارکت خواهند داشت.

این توافق درحالی صورت میگرد که از آغاز روند اعلام نتایج انتخابات،ششم میزان سال گذشته بین دو تیم (ثبات وهمگرایی به رهبری عبدالله عبدالله وتیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی) کشیده گی به میان آمده بود.

کمیسیون انتخابات افغانستان بعد بیش از شش ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نتایج آنرا به نفع محمد اشرف غنی اعلام کرد،که سر انجام به مخالفت عبدالله عبدالله روبرو شد.

این توافق با پا درمیانی رهبران سیاسی افغانستان بین دو تیم به امضا رسید.

59FB1681-A134-4093-A6CB-26C3C6D36279

مهمترین بند این توافقنامه سیاسی ایجاد مقام «ریاست شورای عالی مصالحه ملی» برای رهبری روند صلح افغانستان است. براساس توافق جدید آقای غنی حاضر می شود این سمت را به عبدالله عبدالله واگذار کند و اجازه دهد آقای عبدالله از «قصر سپیدار» این شورا را مدیریت کند.

توافق بزرگ رهبران سیاسی افغانستان؛ غنی و عبدالله متحد می‌شوند

نشان مارشالی؛ خوابی که ژنرال دوستم دیده است

اتحادیه اروپا: توافق سیاسی میان غنی و عبدالله یک نیاز جدی‌‌ست
بنا بر آخرین نسخه توافق سیاسی که به دست فرحت نیوز رسیده است، شورای عالی مصالحه ملی، پنج معاون خواهد داشت که در کنار دو معاون تیم ثبات و همگرایی، سه نفر دیگر در مشورت با ریاست جمهوری برگزیده خواهند شد.

تصمیم‌ها در شورا با اکثریت آرا و با نظرداشت مصالح ملی کشور گرفته می‌شود اما این مصوبات، نهایی خواهد بود و اجرایی کردن آن الزامی است. بند دیگر این توافقنامه تصریح می‌کند که مدیریت هیات مذاکره‌کننده صلح افغانستان نیز به ریاست شورا پاسخگو است. آقای عبدالله براساس این توافق توانسته است تشریفات و بودجه مستقل برای شورای عالی مصالحه تامین کند.

دو طرف همچنین در مورد مشارکت در حکومت جدید به رهبری اشرف غنی توافق کرده‌اند.

یکی از بندها ایجاد شورای عالی دولت است که متشکل از رهبران و شخصیت‌های ملی خواهد بود که به ریاست‌جمهوری مشورت می‌دهند.

دیگر بندهای مهم این توافق از این قرار است:

– اعطای رتبه مارشالی به ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان و متحد آقای عبدالله

– معرفی پنجاه درصد کابینه از جمله وزارتخانه‌های کلیدی از سوی تیم ثبات و همگرایی

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل