B022C741-AB23-42FA-B424-E55E50CA5108

حامدکرزی:جنگ جاری در افغانستان به نفع کشورهای بیگانه است

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،حامدکرزی رییس جمهور باز نشسته افغانستان جنگ جاری در این کشور را بسود منافع کشورهای بیگانه میداند،اما از کشور مشخصی نام نمی برد.

حامد کرزی میگوید،جنگ جاری در کشور برای منافع بیگانه‌گان است و آن را عملا در مغایرت و تضاد کامل با روند صلح که تحقق آن آرزوی ملت افغانستان است، می‌دانم.

وی،ابراز امیدواری کرده که هر چه زودتر به مصیبت‌ها و رنج‌های بیکران مردم افغانستان پایان داده شود تا مردم بتوانند با اتحاد و برادری فردای بهتر و پر از سعادت را برای خود و فرزندان شان رقم بزنند.

وی با تأکید بر خاتمه جنگ و تامین صلح سرتاسری در کشور از طرف‌های درگیر جنگ دعوت میکند تا راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفته هر چه عاجلتر گفتگوهای صلح را آغاز کنند.

این مقام ارشد سابق افغانستان در حالی از شدت جنگ سخن میگوید،که طالبان مسلح بعداز تفاهم‌نامه صلح بین آمریکا و طالبان حملات شانرا بالای نیروهای امنیتی شدت بخشیده است.

تفاهم صلح آمریکا و طالبان که چندی قبل بین زلمی خلیلزاد نماینده صلح ایالات متحده و ملابرادرآخند نماینده سیاسی گروه طالبان در قطر به امضا رسید نیروهای حمایت قاطع از حملات گروه طالبان مصون است.

اما طالبان مسلح نیروهای امنیتی را از مصونیت جنگی در این تفاهم‌نامه مستثنی دانسته وبشدت جنگ با نیروهای امنیتی پرداخته اند.

در بخش دیگر این تفاهم‌نامه برای گفتگوهای صلح آزادی بیش از پنج هزار زندانیان طالبان ازسوی حکومت و رهایی زندانیان نیروهای امنیتی از سوی طالبان پیش شرط نشست بین الافغانی گفته شده است.

تاکنون حکومت افغانستان بیشتر از نصف زندانیان آنگروه را از زندانهای کل افغانستان آزاد کرده اما هیچ سرنخی از چگونه نشست بین الافغانی معلوم نیست.

سعدیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل