5D0FDA93-F3A8-4914-8FA4-6933F30AB26C

ازماه حمل تا کنون ۶۳۲۰ زندانی از زندانهای کل افغانستان آزاد شدند

به گزارش مرکزی آژانس خبری‌فرحت،مسولان زندانهای کل افغانستان از آمادگی های ادارۀ تنظیم امور زندانها جهت کنترول وایروس کرونا در زندانهای این کشور خبر میدهد.

فرهاد بایانی سخنگوی این اداره به فرحت میگوید:ادارۀ تنظیم امور زندانها قبل از شیوع وایروس کرونا در میان شماری از زندانیان و پرسونل زندانها، تدابیر لازم را در بخشهای مختلف روی دست داشته است. این بخشها شامل کاهش تراکم زندانیان و ایجاد فاصله اجتماعی میان آنان، تطبیق تدابیر وقایوی و گرفتن تدابیر معالجوی میباشد.

بگفته وی،کاهش تراکم و ایجاد فاصله اجتماعی میان زندانیان در اثر تطبیق فرمان اختصاصی شماره (۱) مورخ ۱۳۹۹/۱/۷ ریاست جمهوریست که تا اکنون به تعداد ۶۳۲۰ تن و در اثر تطبیق فرمانی که به مناسبت هشتم ثور سال جاری نافذ شده است، بیشتر از ۱۱۰۰ زندانی مورد عفو و تخفیف قرار گرفته،و یا به اثر تأجیل تنفیذ حکم و تعویق تحقیق، به گونه مشروط از بند رها شده اند.

وی‌اضافه میکند،این روند تا ختم شمار زندانیان به اساس فرامین متذکره که شامل حدود ۲۴ هزار زندانی خواهد شد، توسط کمیسیونهای متعدد در مرکز و ولایات، به دقت کامل و بگونۀ شبانه روزی ادامه دارد.

این فرامین به منظور اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری و کنترول وایروس کرونا در محلات سلب آزادی، نافذ شده است.

زندانیان در هنگام رهایی از بند، ضمن ارایه تضمین کتبی مبنی بر ماندن شان برای مدت ۱۴ روز در منزل، از سوی تیم های “سرویلانس” مؤظف وزارت صحت عامه در زندانها، تست سریع کرونای آنها گرفته شده و در صورت مشکوک بودن، به بیمارستان افغان جاپان در کابل و مراکز صحی مشخص شده در ولایات، منتقل گردیده و پس از صحت یاب شدن، اجازه رفتن به خانه های شان را مییابند.

تطبیق تدابیر لازم وقایوی:

تدابیر وقایوی شامل تشخیص نیازمندیها، جلب کمکها، تهیه بسته های بهداشتی و ماسکها، ارسال آن به مراکز سلب آزادی در مرکز و ولایات، و توزیع این بسته ها به تمامی زندانیان به گونه دوامدار، قطع ملاقاتها و دیدار پایوازان از نزدیک به دو ماه بدینسو، ایجاد تیم های اسکریننگ ۲۴ ساعته، دوا پاشی تمامی زندانها به طور مداوم در سراسر کشور و تهیه بسته های آگاهی دهی چاپی
و صوتی، و نشر و پخش آن در داخل زندانها، میباشد.

داشتن تدابیر معالجوی زندانیان مشکوک به کووید19
ادارۀ تنظیم امور زندانها به منظور ارایه خدمات صحی و معالجه زندانیان مشکوک به کووید-19، از هفته ها قبل، آماده گی لازم را روی دست گرفته است که از جمله میتوان از ایجاد مراکز تجرید و قرنطینه برای افراد مشکوک در مراکز سلب آزادی در ولایات و ایجاد یک مرکز تجرید با ظرفیت ۲۵۰ بستر و فراهم نمودن امکانات جهت گسترش این مرکز تا یک هزار بستر در زندان پلچرخی،نام برد.

سعدیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل