F6186D2E-DF8C-46F1-ADB3-BE1733C7B7FF

آمریکا تصمیم قطع کمک مالی را با سازمان جهانی بهداشت گرفت

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، شام روز (سه‌شنبه ۲۷ حمل)، ضمن اتهام سازمان جهانی بهداشت «به ناکامی در انجام وظایفش» در مقابله با ویروس کرونا، اعلام کرد، کشورش «تامین مالی سازمان جهانی بهداشت را متوقف خواهد کرد».

رسانه های غربی،گزارش دادند که رئیس جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری کمیته بحران درباره کرونا تاکید کرد که «سازمان (جهانی بهداشت) در ارائه اطلاعات شفاف درباره ویروس کرونا به طور کلی شکست خورده است».

ترامپ همچنین گفت که «سازمان بهداشت جهانی در اعلام وضعیت فوق‌العاده شیوع کرونا غفلت کرده است».

العربیه از قول ترامپ می نویسد،او همچنین افزود: «اعتماد سازمان جهانی بهداشت به اطلاعات ارائه شده از سوی چین موجب مضاعف شدن شمار مبتلایان شده است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه بیان کرد: «اگر سازمان جهانی بهداشت به طور زود هنگام کارشناسانی را به چین اعزام می‌کرد، امکان نجات جان‌های بسیاری فراهم می‌شد».

ترامپ اضافه کرد: «تمامی کشورهایی که به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی عمل کردند با مشکل مواجه شدند».

او همچنین انتقادهایش از سازمان جهانی بهداشت را بر مخالفت این سازمان، در ابتدای بحران، با تصمیم‌های اتخاذ شده برای ممنوعیت سفر و تکذیب امکان انتقال ویروس میان انسان‌ها، متمرکز کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین خواستار «انجام اصلاحات داخلی در سازمان جهانی بهداشت» شد و به کمک‌مالی هنگفتی اشاره کرد که مالیات‌دهندگان آمریکایی به سازمان جهانی بهداشت پرداخت می‌کنند.

ترامپ درباره انتشار ویروس کرونا در آمریکا گفت: «اکنون روشنایی را در پایان تونل مشاهده می‌کنیم».

او در این کنفرانس خبری همچنین به تلاش‌های دولتش در فراهم کردن دستگاه‌های تنفس مصنوعی مورد نیاز برای هر بیمار مبتلا به کرونا در ایالات متحده اشاره کرد.

ترامپ درباره سیاست‌های مربوط به ممنوعیت رفت و آمد و قرنطینه عمومی در کشورش گفت که او در ابتدای ماه مه تصمیم‌گیری در این باره را بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین توضیح داد که اوضاع از ایالتی تا ایالتی دیگر فرق می‌کند و این‌که دست‌کم ۲۰ ایالت آمریکایی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در وضعیت بهتری هستند.

از سویی هم مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا، سه‌شنبه ۱۴ اپریل، اظهار داشت كه ایالات متحده به دنبال ایجاد «دگرگونی بنیادین» در سازمان بهداشت جهانی است.

ایالات متحده بزرگترین اهداکننده کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت به شمار می‌آید؛ به‌طوری‌ که سال گذشته، ۴۰۰ میلیون دالر کمک مالی به این سازمان کرده است.

پمپئو که با رادیوی فلوریدا مصاحبه می‌کرد، گفت:«سازمان جهانی بهداشت در طول تاریخ خود، کارهای خوبی انجام داده است اما متأسفانه، این بار عملکرد خوبی نداشت.»

ابتلاء به ویروس کرونا منجر به مرگ بیش از ۲۳.۵۰۰ نفر در ایالات متحده شده که از این لحاظ در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

دولت ترامپ می‌گوید که سازمان جهانی بهداشت پس از ظهور ویروس کورونا در اواخر سال گذشته در شهر ووهان چین، تا حدود زیادی به اظهارات رسمی مقامات این کشور درباره شیوع کرونا اعتماد کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت در هفته‌های نخست شیوع این بیماری با استناد به اظهارات پزشکان چینی، گفته بود که هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال ویروس در میان انسان‌ها وجود ندارد و از شفافیت چین در اطلاع‌رسانی پیرامون کرونا، تقدیر کرده بود.

مدافعان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، در صورتی که این سازمان مبادرت به چالش‌جوئی با چین می‌کرد، این کشور از اطلاع ‌رسانی به سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا خودداری می‌کرد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل