53674464-A4EB-451B-8FA3-D80E6EE3D433

تاکید طالبان به پروسه صلح دایمی در افغانستان

به گزارش آژانس خبری فرحت،طالبان مسلح خروج نیروهای امریکایی وایتلاف نظامی غرب را از افغانستان ‌پروزی خودشان در تن دادن به امضا توافقنامه صلح با ایالات متحده امریکا میدانند.

ذببح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح در نشر مطلبی گفته:تصمیم گیری در مورد سرنوشت خود، حق طبیعی مردم افغانستان است.

این منبع معتبرطالبان می افزاید،تاریخ ثابت کرده است هرگاه کدام نیرو یا کشور خارجی تلاش کرده، تا این حق مردم ما را سلب کند و بر خلاف ارزش های اسلامی و ملی ما، نظام دلخواه خود را درین جا تحمیل کند، با ناکامی تاریخی مواجه شده است و از سوی دیگر مشکلات و فجایع بی شماری را برای افغان ها با خود آورده و همچنان سبب جنگ های طولانی و بربادی کشور ما گردیده است.

آقای مجاهد افزوده،ایالات متحده در قطر به خواست جدی ما، که در توافقنامه تصریح شده است گفته،هیچ کشوری در امور داخلی افغانستان دخالت نمی کند و افغان ها در فضای آزاد در مورد آینده خود تصمیم می گیرند.

وی علاوه میکند،حالا وقت آن فرا رسیده است که این اصل پیاده شود. جهت ها و نیروهای دیگر تلاش برای تکرار تجربه های ناکام و نا ممکن در کشور ما را نکنند.

بگفته این مقام ارشد طالبان،مردم افغانستان به اختیار خود گذاشته شوند که در مورد آینده شان تصمیم بگیرند، تا ما به اهداف علیای صلح دایمی و وحدت ملی برسیم.

آقای مجاهد این مطلب را صبح امروز جمعه (۲۳ حوت)در حالی منتشر کرده است که گزارشات تاید ناشده حاکیست که عبدالله عبدالله رقیب سر سخت اشرف غنی رییس جمهور این کشور ‌تعدادی زیادی از سران جهادی دیدار زلمی خلیلزاد را رد کرده است.

دیدار آقای خلیلزاد بعد از آن صورت میگیرد که اختلافات جدی بر سر کرسی ریاست جمهوری بین آقایان اشرف غنی وعبدالله عبدالله اوج گرفته وهر دو شخص تحلیف ریاست جمهوری را بجا کردند.

آمریکا و طالبان پس از هجده ماه تلاش و گفت‌وگو توافقنامه صلح را امضا کردند. یک هفته پیش از امضای این سند روند کاهش خشونت‌ها آغاز شده بود.

پس از امضای این توافقنامه که به اساس آن قرار است در چهارده ماه آینده نیروهای ناتو و آمریکایی افغانستان را ترک کنند، طالبان گفتند دیگر با خارجی‌های کاری ندارند اما دوباره حملات‌شان را به نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهند داد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل