85985189-5A9C-4FED-9554-93C8C222A93D

اسحاقزی : ما بالای سنگ طلا نشسته ایم؛ اما ناله غربت می زنیم

مقامات محلی لوگر تایید می کنند، که برخی پروژه های انکشافی دراین ولایت بطور درست تطبیق نشده است.
دراین حال برخی شهروندان لوگر ازمقامات محلی آن می خواهند، که روی کیفیت تطبیق پروژه ها جدی باشند و درعین حال اضافه میکنند،که کار عملی پروژه معدن مس عینک لوگر چرا تا حال آغاز نشده است.؟
عبدالله یکی از شهروندان این ولایت در صحبت با رادیو پیوند گفت، که از چندین سال بدینسو می شود، که دولت در تطبیق کیفیت پروژه ها کم آمده اند ودرعین حال کار پروژه انکشافی معدن مس عینک با کمپنی چینایی ها چند سال قبل عقد قرار داد شده است؛ اما کارآن بطورکلی بسته است وهیچ مقامی دراین مورد معلومات ارایه نکرده است.
ازطرف دیگر مقامات محلی لوگر هرچند در مورد تطبیق پروژه انکشافی معدن مس عینک لوگرمعلومات را بطور درست ارایه نمی کنند ولی این را مداخله سیاسی و استخبارت بیرونی می دانند.
محمد انورخان اسحاقزی والی لوگر به روز دوشنبه در یک نشست خبری درحال ازعدم تطبیق پروژه انکشافی معدن مس عینک سخن می زند، که ما بالای سنگ طلا نشسته ایم ؛ اما ناله غربت می زنیم؛ او بزرگ ترین مشکلی سِد راه آغاز کار این پروژه را مداخله های سیاسی و استخباراتی کشورهای بیرون ابراز کرد.
«اسحاقزی افغانستان را یک کشور غنی از معادن خوانده ومی افزاید، که استخبارات بیرونی همیش سعی دارند تا ما را درجنگ مصروف سازند وما از تعلیم وتربیه دورباشیم ، تا آنها به اهداف شوم شان دست یابند واین کشور را تحت اثرات منفی قرار داهند.»
اسحاقزی درحال روی این موضوع سخن گفت، که درسال ۱۳۹۸ بیست ویک (۲۱) پروژه انکشافی دراین ولایت تحت کار قرار دارد و دراین میان (۵) پروژه آن تکمیل شده است.
همچنین در جمع تطبیق برخی پروژه ها، اسحاقزی از بهره برداری شفاخانه ۳۰۰ بستر نایب امین الله خان لوگری ، سرک لین دوم کابل – لوگر، که ۷۵ فیصدآن تکمیل است، برق وارداتی داخلی برای ۱۳۰۰ هزار خانواده ، که درآینده نزدیک از نورآن مستفید می شوند، توزیع نمرات معلمین، منظوری ۱۲۸ کشمش خانه ، که ۱۱۰ آن به بهره برداری سپرده شده، اعمارتعمیر ریاست زراعت، اعمار دیوار پوهنتون لوگر، تعمیر ریاست شورای ولایتی ، تعمیر کلوب جوانان، ودربخش معارف منظوری ۱۱۹ مکتب از سوی برنامه اقرآ ، که عملاٌ کاربالای ۶۲ مکتب جریان دارد.
اسحاقزی در مورد تطبیق شماری دیگری از پروژه های انکشافی نیز دراین ولایت خبرداد.
درکل ۳۰۰ پروژه ای بزرگ وکوچک درلوگر تکمیل وبرخی آن هم درحال تطبیق شدن است.
این کنفرانس خبری به منظور ارایه گزارش سال ۱۳۹۸ در این ولایت راه اندازی شده بود.
این نشست خبری درحالی برگزار گردیده بود، که برخی باشندگان لوگر از بی کیفیتی پروژه ها دراین ولایت شکایت داشته اند وابراز نگرانی دارند.
اینها می گویند، که لین وارداتی برق ترکمنستان به لوگر نسبت پاین بودن پایه ها به مردم مشکل ایجاد نموده و لین های آن بالای خانه های مردم اویزان شده ومردم را متضضر ساخته است، که تا حال دولت دراین مورد بطور جدی اقدام نکرده است.
درعین حال میگویند، که شماری این پروژه ها از لحاظ کیفیت نیز بسیار پاین کار شده است ولی دولت ازآن نظارت ندارند؛ اگر دارند آن را جدی نمی گیرند ویا هم به فساد دست دارند.
والی لوگر یک سلسله مشکلات مردم را درتطبیق پروژه ها دراین ولایت می پذیرد. اما مشکل تطبیق پروژه لین برق را به خود نسبت نمی دهد اومیگوید، که درآن زمان او والی نبوده است.
همچنین برخی این باشندگان میگویند، که درنصب پایه های برق داخل شهر پل علم شرکت تطبیق کننده آن نیزاز سنگ وخاک استفاده کردند.
ازطرف دیگر حسیب الله ستانکزی ریس شورای ولایتی دراین نشست خبری درپاسخ به این مشکل مردم می گوید، که در مجموع ۲۸ خانه تحت تهدید لین برق قرار داشتند، که با این مشکل رسیده گی صورت گرفته است.
ستانکزی روی مشکل خام بودن نصب پایه های برق نیز صحبت کرد وگفت، که شورای ولایتی نیز دراین مورد نگرانی داشت.اما آنها این موضوع را با مقام ولایت درمیان گذاشتند، که پس از شریک ساختن آن شرکت برشنا گفته است، که درعقد قرار داد یا درشروع کار طرفین به این فیصله رسیدند. ولی ستانکزی برای مردم دراین بخش اطمینان داد، که با ایجاد مشکل در پایه ها دراین بخش شرکت برشنا مسؤلیت خود را خود پذرفته است.

زبیرعباسی
فرحت نیوز/لوگر