684B1EF7-A0F5-44CD-B037-0EAE3EA5AE4A

کرونا شایعه است نه مرض،جنگ جنگ اقتصادیست

نوشته ی استاد قربان حسین پامیر زاد دانشجوی مقطع ماستری رشته ژورنالیزم در کشور چین

ویروس کرونا از اوایل ماه جنوری در شهر ووهان کشور چین شیوع پیدا کرد. این ویروس به دلیل سفر پنج میلیون تن از شهر ووهان به مناسبت سال نو چینایی به سایر مناطق این کشور و حتی کشورهای خارجی سرایت نمود دولت چین جهت کنترول وضعیت موجود اقدامات عملی همه جانبه را به سطح کشور رویدست گرفته است.
این ویروس به دلیل ناشناخته بودن، مراکز بهداشتی و علمی را با چالش مواجه نمود اما تلاش های پیگر دولت چین و نهادهای بهداشتی تداوی کلنیکی این ویروس را میسر ساخت که تا کنون از جمع مبتلایان 176 تن دوباره صحت یاب گردیده اند.
یگانه راه انتقال این ویروس تماس با فرد یا شی ملوث به این ویروس است و غیر از آن راه دیگری برای سرایت آن وجود ندارد؛ از دیروز بدین سو تبلیغات وسیع در شبکه های اجتماعی در مورد این ویروس به راه افتاده است که میخواهم موارد ذیل را به عنوان فردیکه هم اکنون در چین زندگی میکنم برایتان شریک سازم.
1. تا کنون هیچ نشانه­ای از این ویروس در افغانستان دیده نشده است و وزارت صحت عامه نیز تیم­های را برای جلوگیری از ورود افراد ملوث در میدان های هوایی تنظیم کرده است که اگر به درستی وظایف شان را انجام دهند بدون شک هیچ خطری متوجه شهروندان کشور از بابت این ویروس نخواهد بود.
2. علایم ابتدایی کرونا با علایم مانند سرماخوردگی و زکام شباهت دارد و طبعا در فصل زمستان سرماخوردگی و زکام بیشتر شیوع پیدا میکنند. داشتن تب، سرفه، گلودرد و غیره به صورت مکرر از طرف برخی­ها نشان­های کرونا ذکر گردیده است که روان عامه را به صورت جدی زیان­مند میکند. بهتر است دامن شایعات از این دست برچیده شود.
3. مرض کرونا در مراحل ابتدایی کاملا قابل تداوی بوده و ادویه مورد نیاز آن در چین برای تداوی بیماران تولید میشود و اینکه این مرض را غیر قابل تدوای میدانند شایعه­ای بیش نیست.
4. از آنجایکه ویروس کرونا و سارس از یک خانواده اند و شباهت حدود 75 درصد میانشان موجود است دانشمندان چینایی از کارایی داروهای سارس در مقابل کرونا خبر میدهند. به نقل از چاینا دیلی کار بالای واکسین کرونا نیز تا حدودی پیشرفته است.
5. بدون شک ویروس کرونا مانند سارس یک ویروس کشنده و خطرناک است اما تجارب مبارزه چین علیه سارس در 2003 این کشور را در مقابل کرونا نیز موفق میگرداند.
بناً دوستان عزیز برای فعلا از بابت ویروس کرونا خاطر تان جمع باشد.
قابل ذکر است که شایعات برخی از رسانه ها و بزرگنمایی آن ریشه در اختلافات کلان سیاسی و اقتصادی دارد که هدف آن ضربه زدن به ستون اقتصادی چین است.