D56B718C-48BD-49C8-AEA2-C699D73BC118

۳۵۰۰ نفر دانش آموز در لوگر از رفتن به مدارس دینی محروم شدند

شماری با شندگان لوگر مدعی هستند،که طالبان مسلح از سه ماه بدینسو بشمول دار العلوم مرکزی ۲۹ مدارس دینی دیگر را در این ولایت بسته اند.

بگفته شهروندان ولایت لوگر این مدارس دینی تحت کنترول دولت(وزارت معارف افغانستان) فعالیت داشتند از سه ماه بدینسو طالبان مسلح همه آنها را مسدود کردند.

انان می افزاید طالبان به اساتیداین مدارس نیز هشدار داده اند،که پس ازاین به این مدارس تدریس نکنند.

مسؤلان معارف در ولایت لوگر هم این موضوع را تایید می کنند.

عبدالوکیل کلیوال رییس معارف این ولایت روز دوشنبه(۲۲میزان) که برابر است با(۱۴اکتبر۲۰۱۹) میلادی،در صحبت با آژانس خبری فرحت گفت،طالبان مسلح با مسدود کردن این مدارس بشمول ۹۰۰ تن از دانش آموزان اناث و بیش از ۲۶۰۰ تن از دانش آموزان ذکور را از آموختن علم دین محروم کردند.

سید قریب الله سادات عضو شورای ولایتی این ولایت این عمل طالبان را نکوهش کرد گفت دشمنی با معارف دشمنی با علم و دانش آینده سازان این کشوراست.

آقای سادات می افزاید،در این مورد دولت و طالب مسلح نباید دانش آموزان مدارس دینی و یا مکاتب را ابزار سیاسی شان قرار دهند.

در همین حال یکی از عالمان دین در این ولایت که نمیخواهد نامی از وی برده شود میگوید،مسدود کردن مدارس دینی یک عمل خلاف ارزش های دینی واسلامی است.

این عالم دین همچنان گفت، همانطوریکه نماز روزه و زکات بالای مسلمانان فرض شده علم هم هماننده آن بالای زن و مرد فرض است و گروه های دخیل در سیاست نباید از اماکن مقدس علمی مانند مدارس و مکاتب سؤ استفاده سیاسی نمایند.

درضمن او از دولت وطالبان مسلح میخواهد که از اماکن عام المنفعه ما نند معارف ، کلینیک،سرک،مدارس دینی وهمچنان مکاتب محافظت نمایند.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح مسدود کردن مدارس تحت اداره دولت را ازسوی جنگجویان شان تاید میکند.

آقای مجاهد می گوید،این مدارس با تغیر نصاب تعلیمی معارف دینی ازسوی حکومت به پیش برده می شد و تغییر در نصاب تعلیمی اسلامی بازی کردن با مقدسات اسلامی است.

این مقام ارشد طالبان علت دیگری از مسدود کردن مدارس را عدم توافق آنان در نصاب تعلیمی عنوان میکند.

مسؤلان معارف لوگر می گوید، که رهبری این ریاست برای حل این موضوع با پا در میانی عالمان دین ، محاسن سفیدان و بزرگان قومی تلاش های شان برای دوباره گشایی مدارس را آغاز کردند.

زبیرعباسی
فرحت نیوز/لوگر