3183382F-4EE7-49E9-9C41-52A4B8B7F81E

شورای اسلامی ایران:آموزش زبان انگلیسی در مکاتب ممنوع شود

۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران طرحی را با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی این کشور» به قید یک فوریت به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال کردند.

به گزارش آژانس خبری فرحت به نقل از روزنامه ایران بر اساس طرحی که پنجشنبه (۱۸میزان) جمع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تقدیم هیأت رئیسه کردند که بر اساس آن در آینده آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مکاتب ایران حذف و اختیاری اعلام شود.

بر اساس طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» دانش‌آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی می‌‌بایست به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند. این گروه از نمایندگان معتقدند برخی دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی ممکن است سبب ضعف تحصیل آن‌ها شود.

به گزارش روزنامه ایران همچنین نمایندگان اعلام کردند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کار و دانش و فنی ‌و حرفه‌ای را انتخاب کردند، لازم نیست با زبان انگلیسی آشنا باشند.

نمایندگان در بندی از این طرح آورده‌اند:
از تاریخ تصویب این قانون وزارت معارف مکلف است آموزش‌های زبان‌های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع لیسه ارائه کند.

بر اساس این طرح در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد و ارائه آموزش در همه زبان‌های مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش‌آموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری اقدام کند.

گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس این کشور را غیر غیر مسلکی دانسته‌اند. آنها استدلال می‌آورند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها موجب خصوصی‌سازی آموزش می‌شود و این خلاف اصل ماده (۳۰)قانون اساسی است.

مهدی نوید ادهم، معاون شورای عالی معلمان به روزنامه ایران گفت:

«وزارت معارف اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمی‌دانیم که دقیقاً نمایندگان می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند. در بسیاری از شهرها بخصوص ولایات محروم ما آموزشگاه‌های زبان نداریم. باید در این باره شفاف‌سازی شود.»

علی خامنه‌ای، رییس رهبر این کشور در دیدار با گروهی از معلمان یک بار دیگر از ترویج زبان انگلیسی در ایران انتقاد کرد. خامنه‌ای در آن دیدار گفته بود:

«زبان علم فقط انگلیسی نیست. زبان‌های دیگر مثل اسپانیوی، فرانسه، آلمانی و [زبان] کشورهای شرقی هم زبان علم‌اند. نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جمع معلمان، در پاسخ به خامنه‌ای گفته بود:

«اینکه کدام زبان و چه تعداد زبان خارجی بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به تعداد معلمین آشنای ما به زبان‌های خارجی ارتباط دارد و البته هم به خواست مردم مرتبط است. مردم خودشان باید بخواهند و دانش‌آموز هم باید خودش بخواهد و باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد.»

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز