254C23A5-000C-4562-BEBC-F8857275D8D2

صدور ویزه برای مقامات ارشد ایرانی به آمریکا قطع شد

به گزارش خارجی آژانس خبری فرحت:کاخ سفید در اعلامیه‌ی مطبوعاتی پس از سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل صدور ویزه برای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها برای سفر به آمریکا را ممنوع اعلام کرد.

در حال حاضر هیاتی از ایران به ریاست حسن روحانی و همراهی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نیویورک حضور دارند.

در بیانیه کاخ سفید از دولت ایران به عنوان کشوری حامی تروریزم نام برده شده که در آن سپاه پاسداران شامل نیروی قدس از اقدامات تروریستی حمایت می‌کند و به طور مستقیم در آن شرکت می‌کند.

در این بیانیه همچنین به نقض حقوق بشر در ایران، تهدید همسایگان، تهدید کشتی‌رانی بین‌المللی و حمله‌های سایبری از سوی این کشور اشاره شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه می‌گوید:« با توجه به این رفتارها که تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و فراتر از آن به شمار می‌رود، من تصمیم گرفتم که ممنوعیت ورود مقامات عالی رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها به نفع ایالات متحده است».

با دستور جدید دونالد ترامپ،‌ مقام‌های ارشد ایرانی و خانواده‌های آنها حق ورود به آمریکا را ندارند.

در این بیانیه به افرادی که دارای گرین‌کارت هستند، پناهندگان و برخی موارد دیگر اشاره شده که در راستای منافع ایالات‌متحده، ورودشان به این کشور بلامانع است.

ایرنا:احتمال لغو سفر به نیویورک وجود دارد.

روحانی در نیویورک ضیافت شام ترتیب داده است
بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر شده که ترامپ پیش‌تر گفته بود، اتفاق‌های زیادی در مورد ایران در حال رخ دادن است که رسانه‌ها از آن بی‌خبر هستند. اما به نظر می‌رسد تصمیم قطعی برای منع صدور ویزه پس از سخنرانی چهارشنبه(۳میزان)روحانی اتخاذ شد که تاکید کرد تا تحریم‌ها لغو نشود، اینکشور تن به مذاکره نمی‌دهد.

همچنین هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، برای ایران با اتهام‌های مطرح در مورد نقض آن کشور در حمله‌های شنبه هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی همراه بود. علاوه بر آمریکا؛ بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز در آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک، ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کردند.

نخستین واکنش آمریکا به حمله‌های عربستان، اعزام نیروی نظامی به این کشور برای تامین امنیت آن در مقابل حمله‌های احتمالی و افزایش تحریم‌ها علیه ایران بود.

در مورد صدور ویزه برای مقامات ارشد ایران نیز این نکته مورد اشاره قرار گرفته است که به دلیل نقش ایران در حمایت از تروریزم این تحریم‌ها وضع می‌شوند. در این صورت رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید برای صدور ویزه برای مقامات ارشد ایران، نخست ثابت کند که اینکشور حامی تروریزم نیست و ورود این مقامات به آمریکا به نفع ایالات متحده است.

این در حالی است که موضوع اخراج فرزندان مقامات ارشد ایران از آمریکا نیز در دستور کار قرار دارد و مجلس شورای اسلامی نیز همزمان طرحی را دنبال می‌کند که بر اساس آن فرزندان مقامات ارشدی که خارج از کشور هستند، باید به کشور بازگردند.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/دهلی