30D47A2C-0BC8-46CE-9E22-1EF3AD961328

حامدکرزی خواستار از سرگیری مزاکرات امریکا با طالبان شد

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان امروز پنجشنبه دریک کنفرانس مطبوعاتی ازایالات محتحده امریکا خواست تا مذاکرات صلح را با تحریک طالبان و مردم افغانستان را دوباره به زودترین فرصت از سر بگیرد.

آقای کرزی می افزاید،آغاز مذاکرات باید شفاف،واضح و حقیقتاً برای صلح پایدار درافغانستان باشد.

رییس جمهور پیشین،از تحریک طالبان خواست تا برای ما کرات بین الافغانی آماده گی شانرا اعلام کنند وبا صدای مشترک با خارجی ها در‌موارد خواسته هایشان گفتگو کنند.

رییس جمهور پیشین در این مورد از کشور هایی که بعد از توقف مذاکرات صلح میان ایالات متحده امریکا، تحریک طالبان و دولت افغانستان برای آغاز مجدد آن صدا بلند کردند بخصوص روسیه،‌ چین و آلمان، تشکر کرد.

این درحالیست که دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده امریکا بامداد یکشنبه 8 سپتامبر دیدار با رهبران طالبان و رییس جمهوری افغانستان در کمپ «دیوید» را لغو و مذاکرات صلح واشنگتن با نمایندگان طالبان را متوقف کرد.

ترامپ در صفحه رسمی توییترش نوشت، قرار بود امروز یکشنبه با رهبران طالبان و محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در کمپ دیوید دیدار کند، اما این تصمیم لغو شد.

دونالد ترامپ در ادامه نوشت: «یک حمله در کابل که منجر به کشته شدن یک سرباز عالی ما شد و 11 تن افغان شدند، من فوری نشست‌ها را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کردم».

وی تاکید کرده است: «فقط بدتر شد! اگر آن‌ها در این گفتگوهای صلح بسیار مهم به آتش‌بس توافق نکنند، آن‌ها دوازده فرد بی گناه دیگر را نیز خواهند کشت. بنابر این، آن‌ها (طالبان) احتمالاً قدرت مذاکره دربارۀ یک توافق معنی دار را ندارند. چند دهه دیگر آنها حاضر به جنگ هستند؟».

گروه طالبان پنج شنبه 5 سپتامبر یک موتر بمب گذاری شده را در ساحه «شش درک» شهر کابل انفجار داد که وزارت امور داخله افغانستان تایید کرد که در این رویداد 12 نفر کشته و 42 نفر دیگر زخمی شدند.

مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو مستقر در افغانستان نیز تایید کرد که در این حمله یک سرباز امریکایی و یک سرباز رومانیایی کشته شدند.
گروه طالبان رسماً مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

صدیقی