445E0FB5-74D2-4697-917A-50705CD1CD4D

برای اولین بار یک زن وزیرخارجه سودان شد

اسماء محمد عبدالله، زن سودانی که برای نخستین بار در تاریخ این کشور به ریاست دستگاه دیپلماسی این کشور منصوب شد، طی 24 ساعت از پرخواننده ترین خبرها در سودان و برخی کشورهای عربی بود.
رسانه های عربی گزارش دادند که، به دنبال توافق احزاب سیاسی عمده سودان بر سر معرفی وزرای دولت انتقالی در این کشور، نهاد های جامعه مدنی موسوم به «نیروهای آزادی و تحول‌خواه» لیستی از وزرای پیشنهادی به عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، معرفی کردند. در لیست این نیروها حداقل نام چهار زن به چشم می‌خورد البته حمدوک با به تاخیر انداختن زمان تشکیل کابینه به مدت تقریبا 10 روز خواستار مشارکت بیشتر زنان سودانی در ساختار دولت جدید این کشور شد. در این لیست نام «اسماء محمد عبدالله»، دیپلمات سابق سودانی، که به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد، بیشتر از دیگران برجسته شد.
اسماء محمد عبدالله كيست؟
سایت «النیلین» که به مسائل برجسته در سودان می‌پردازد، در باره تعیین این زن سودانی نوشت: اسماء محمد عبدالله در اواخر دهه چهل میلادی در یکی از محله‌های قدیمی خارطوم متولد شد او تحصیلات ابتدایی و سپس دانشگاه را در خرطوم تکمیل کرد و با حفظ ارزش‌های فرهنگی جامعه سودان و احترام به سنن و عادت‌های مردم این کشور وارد سیاست شد به طوری که فعالیت سیاسی و دیپلماسی جزء لاینفک از زندگی او شد.