59A897E3-6652-40B3-815F-3F0726375398

ملانیازی:نشست قطر از همه طالبان نماینده گی نمیکند

به گزارش آژانس خبری، نشست گفتگوهای صلح بین طالبان و امریکا تا ساعت ۲:۳۰شب گذشته به وقت قطر که در آن زلمی خلیل زاد نماینده خاص امریکا وملا برادر عضو برجسته گروه طالبان نیز حضور داشتند ادامه داشت.
سهیل شاهین سخنگوی دفترقطرویکی از اعضای گروه طالبان برای نشست میگوید،گفتگوکننده گان در حضور دو تن از اعضای خاص دو جناح بالای نقاط مهم بحث کردند .
‌آقای شاهین از نتیجه گفتگوها چیزی نگفته اما افزوده ،قرار است حوالی ساعت ۲:۰۰ امروز پنجشنبه به وقت قطر نشست بعدی برگزار شود.
این درحالیست که آقای شاهین روز گذشته از نزدیک شدن توافق بر سرگفتگوهای صلح با آمریکا تاکید کرده بود.

بسیاری فکر می کنند یک توافقنامه صلح با طالبان به معنای ختم جنگ در افغانستان است.
اما ملا عبدالمنان نیازی رهبر انشعابی طالبان مسلح در واکنش به این نشست ها میگوید،طالبانی که در قطر دفتر سیاسی دارند و گفتگوها را با امریکا پیش می برند، “از همه جنگجویان طالب نمایندگی نمی کنند”.
نیازی در مصاحبه ای با دویچه وله گفته است،شمار زیادی از جنگجویان طالب با آنچه این روزها در قطر می گذرد موافق نیستند: «امریکا و روسیه خودشان را فریب ندهند. هزار معامله پشت پرده هم که با اینها در مورد سرنوشت طالبان بکنند، نقش بر آب است. اینها، رهبران جهادی، خود را فروخته اند. دیگر در افغانستان جای پایی ندارند».
وی ادعا کرد که “گروه طالبان به رهبری ملا هبت الله از سوی کشورهای متعدد خارجی مثل امریکا، روسیه، پاکستان و ایران حمایت می شوند و برای منافع این کشورها جنگ و مذاکره می کنند”. وی در مورد روند گفتکوهای صلح در قطر گفت: «هیچ فایده ای ندارد. نه ۶۰ نفری که به نمایندگی از مردم به قطر رفته اند، و نه هم طالبانی که در قطر نشسته اند، دیگر جای پایی در افغانستان ندارند ».
شمار دقیق جنگجویان این گروه انشعابی طالبان دقیقا مشخص نیست، اما نیازی آنان را هزاران تن می خواند. این گروه متهم است که از حمایت حکومت برخوردار است؛ اما نیازی این اتهام را رد کرد: «ما مثل اینکه در ۱۵ سال اخیر در پاکستان با حکومت پیمان داشتیم، با حکومت افغانستان هم پیمان داشتیم. هم اکنون با حکومت در جنگ هستیم؛ چون پیمانی که با ما داشتند را شکستند و افرادمان را در شهرها بازداشت کردند».
صلح بین الافغانی
این رهبر شاخه انشعابی طالبان گفت که گروهش حاضر به مذاکره در مورد صلح با تمام تنظیم های سیاسی افغانستان می باشد، اما با هیچ کشور خارجی حاضر به مذاکره نیست: «ما صلح را در داخل وطن خود و توسط خود افغان ها می خواهیم. ما نمی خواهیم که صلح از جانب پاکستان، ایران و روسیه به ما رهنمایی و دیکته شود. صلح را داخل افغانستان می خواهیم و به همین خاطر همینجا نشسته ایم».