F1E35D70-65E8-420F-A557-A218BDB588B3

سفیر امریکا در کابل از رهایی فیروزی نگران است

به گزارش آژانس خبری فرحت،جان بس سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل در واکنش به دستور اشرف غنی رئیس جمهورافغانستان مبنی بر انتقال خلیل‌الله فروزی از متهمان اصلی بهران کابل بانک از زندان می‌گوید رهایی پیش از وقت آقای فروزی تعهد حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد را زیر سوال قرار می‌دهد.
آقای بس روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «رهایی پیش از وقت خلیل فروزی، متهم به پولشویی وبهران کابل بانک پیش از تکمیل مجازات، برای من مایه نگرانی است. مردم افغانستان در دهه گذشته از بابت دزدی وبه هدر رفتن کمک‌های بین‌المللی ازسوی مقامات حکومتی واستفاده آن برای منفعت‌های شخصی شان رنج برده‌اند.این کار و ناکامی مداوم در عملی‌کردن حکم بازداشت متهمان فساد، تعهد حکومت برای مبارزه با فساد و استفاده بهینه از کمک‌های کشورهای کمک‌کننده را زیر سوال می‌برد.
این درحالیست که خلیل‌الله فیروزی، رئیس پیشین هیئت عامل کابل بانک و یکی از متهمان اصلی بحران این بانک به دستور رئیس‌‎ جمهور غنی از زندان آزاد شد. فیروزی روزگذشته (۲۳اسد) پس از دستور رئیس‌ جمهور از سوی نیروهای امنیت ملی به خانه‌ اش انتقال داده شده‌است.خلیل‌ الله فیروزی به علت بیماری که دارد، از بند آزاد شده‌اند ودر قید جدی خانه گی قرار دارد.
درهمین حال رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان میگوید،بر اساس اسنادیکه در دسترس ما قرار گرفته هفته‌ی گذشته محمد اشرف غنی خلیل الله فیروزی را که یکی از مظنونان اصلی قضیه کابل بانک بود، در بدل کمک ۳۰ میلیون دالری به کمپاین انتخاباتی دولت‌ساز از زندان آزاد کرده است.
این درحالیست که چند سال قبل نخستین شهرک هوشمند با هزینه ابتدایی ۱۰۰ میلیون دالر براساس یک قرار داد، روی ۲۱ جریب زمین جایداد خلیل الله فیروزی از متهمان اصلی قضیه کابلبانک که در زندان بود ایجاد شد.
خلیل الله فیروزی نیز از زندان رها شده و در مراسم افتتاح آن شهرک اشتراک کرده بود.
که در آن زمان با واکنش تند نماینده گان مجلس این کشور روبرو شده و عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور را در این خصوص مقصر دانسته گفته بودند که او زمینه خروج آقای فیروزی از زندان و امضای قرارداد را فراهم کرده است.
کابل‌بانک حدود نه سال پیش ورشکست شد و مدیریت آن به بانک مرکزی واگذار شد.
در پیوند به پرونده بحران کابل‌بانک، خلیل‌الله فیروزی از سوی دادگاه عالی به جرم پولشویی و اختلاس به ده سال زندان و پرداخت جریمه محکوم شده بود.
هم‌چنان شیرخان فرنود، رییس پیشین کابل‌بانک نیز به همین جرم به ده سال زندان و پرداخت جریمه محکوم شده بود. او سال گذشته در زندان در گذشت.