B02ADBA1-B384-4F0B-B9F9-EFACACB63A17

ارگ:به هیچ کشوری اجازه تعین سرنوشت افغانستان را نمیدهیم

ترامپ در جریان دیدارش با عمران خان نخست وزیر پاکستان، گفته است: “من می‌توانم در ظرف ۱۰ روز در جنگ افغانستان پیروز شوم؛ چون برنامه‌ای دارم که می‌تواند افغانستان را از روی نقشه زمین محو کند و ۱۰ میلیون نفر را بکشد؛ اما نمی‌خواهم از آن راه وارد شوم.”

بهانه تراشی بخاطر جنگ با تروریزم و اینکه من اگر اقدام کنم افغانستان از روی نقشه زمین محو می شود، توجیه پذیر و منطقی نمی باشد.

2102708A-C470-4A43-9551-8553653E5433

نکته اصلی که همیشه از آن اغماض صورت می گیرد این است که مبارزه با هیولای تروریزم نیاز به صداقت پاکستان به عنوان بستر اصلی پرورش آن و عزم راسخ ایالات متحدۀ امریکا به عنوان هم پیمان نظامی افغانستان دارد.

در همین حال احمدسعیدی دیپلومات پیشین وکارشناس سیاسی افغانستان به فرحت میگوی،وقتی تمام فرصت‌ها برای ساختن افغانستان، قربانی اهداف غلط و اشتباه یک مجموعه‌ای تمامیت‌خواه و انحصار طلب در درون نظام می‌شود، نتیجه همین است که دونالد ترامپ گستاخانه به فکر محو افغانستان و کشتن ده میلیون انسان دیگر است.
رهبران سیاسی باید از گفته های خود خجالت بکشند که میگفتند ما پاکستان را به انزوا کشانیده ایم حالا یکبار دیگر امریکا و پاکستان دست و آستین بر زده اند یکجا میخواهند سناریوی دهه 90 را در افغانستان تکرار کنند.

اقای سعیدی می افزاید،این یک حقیقت است که رهبران حکومت وحدت ملی در سیاست داخلی و خارجی، فقط به دنبال توهمات ذهن بیمار شان مصروف هستند.

از ملاقات عمران خان با دونالد ترامپ معلوم میشود که ما سیاست خارجی را به پاکستانی های مداخله گر و سیاست داخلی را به تفرقه اندازی های داخلی باخته ایم .

اقای سعیدی رهبران حکومت وحدت ملی را به زد و بند های سیاسی،چور و چپاول متهم میکند.

چند ساعت بعد از پخش نوار ویدیویی رییس جمهور امریکا  ارگ ریاست جمهوری افغانستان با پخش اعلامیه ی در واکنش به گفته های دونالت ترامپ گفته است، افغانستان یکی از کهن ترین ملت ها دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور نموده است.

ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.
ما از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌نمائیم، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین شده نمی‌تواند. افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.
دولت افغانستان با درنظرداشت روابط همه جانبه میان دو دولت همکار از مجرای دیپلوماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رئیس جمهور ترامپ با صدراعظم پاکستان، گردیده است. دولت افغانستان تحولات مرتبط به این مساله را به طور دوامدار با مردم آزاده این کشور در میان خواهد گذاشت.