6957230C-EEF0-48C0-AA11-10675C561201

نامزدان معترض زن در کابل بشکل محبوس اعتراض کردند

به گزارش آژانس خبری فرحت،تعداد ۱۱ تن  از زنان معترض انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ که اضافه تر از سه ماه میشود در شهر کابل بخاطر تلف شدن حقوق شان در این انتخابات دست به اعتصاب زده اند امروز بشکل جدید اعتراضی خود شانرا در قفس های آهنی با زنجیر ها محبوس کردند.

6B5E45D7-C253-4046-82CD-283DA672CBC7

هیله مجتبی یکی از این نامزدان معترض به فرحت میگوید،از سه ماه و پانزده روز بدینسو تعداد نامزدان زن در انتخابات پارلمانی از یازده ولایت بشمول کوچی ها بخاطر گرفتن حق شان خیمه تحسن را در چند قدمی کاخ ریاست جمهوری زمانی بر پا کردند که در لیست ابتدایی کمیسیون های انتخاباتی در جمع برنده گان بودند اما در لیست نهایی نام ما را حذف کردند.

B1580540-EF31-463C-AFEA-0EF47C071282

خانم مجتبی دلیلی حذف شدن شانرا عدم بر آورده نکردن خواست های مادی (رشوه) از سوی کمیسیون های انتخاباتی میداند.

این نامزد معترض حکومت را به لت وکوب،توهین وتحقیر بر معترضین زن توسط پولیس در بطن شهر کابل آنهم در چند قدمی ارگ متهم کرده وانتخابات گذشته را از سوی رهبران حکومت مهندسی شده میداند.

او می افزاید خواست تمام کاندیدان معترض زن از حکومت ایجاد یک محکمه اختصاصی برای بررسی اسناد هایشان در کمیسیون های انتخاباتی است.

اینکه چرا دهان،دستان ‌وخودشانرا در قفس پنجره یی بسته بودند میگوید چندین بار از سوی پولیس مورد لت وکوب قرار گرفتیم حیثیت ما را زیر پا کردند تا ما از اعتراضات خود دست برداریم اما تا زمانی حق میخواهیم تا حقوق حقه مان بما داده نشود.

وی علاوه میکند،دلیل بسته کردن در قفس حفاظت خودما توسط خودما از تعرض حکومت بالای خودما باشد،در قانون اساسی به همه اتباع افغانستان حق راهپیمایی را داده اما حکومت وحدت ملی ما را از این ماده قانون مستثنی میداند امروز باید بگویم که در افغانستان دیموکراسی و حقوق بشر زنده نیست صرف شعار است وبس.

این درحالیست که دادستانی کل افغانستان برای رسیدگی به شکایات انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ یک کمیسیون ویژه ایجاد کرده است تا به تقلب و سو استفاده ها رسیدگی کند.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان میگوید، اگر نامزدان معترض به این عقیده هستند که زمامداران موجود به حقوق بشر و دیموکراسی بخصوص حقوق زن باور دارند اشتباه میکنند،صداقت، خدمتگذاری به مردم حقوق بشر و غیره همه به نزد زمامداران شعار های بخاطر فریب دادن مردم است دیگر چیزی نیست خود را زحمت ندهید این حکومت غیر از چشم و گوش دیگر همه چیز را دارد روز صد ها انسان بی گناه کشته میشود کی جواب گو است که باز جواب گوی شما باشد.

جاوید نیازی فرحت نیوز -کابل