49587704_529215987564813_4464259509350563840_n

یک خبرنگار در فراه توسط طالبان کشته شد

به گزارش آژانس خبری فرحت،روزگذشته طالبان مسلح جاوید نوری یکی از خبرنگاران محلی فراه را تیرباران کردند
طبق گفته های شاهدان عینی یک عراده موترمسافربری که ۳۰ تن سرنشین داشت در منطقه ی پل باغ این ازسوی طالبان مسلح متوقف وبعد از تلاشی آقای جاوید نوری را باضرب گلوله کشتند.
درهمین حال دفترگزارشگران بی مرز گفته است که طالبان مسلح بعدازکشتن آقای نوری اعلام کردند که‌« یک افسر مهم دشمن در شهر فراه به هنگام فرار بقتل رسید» اما شاهدان دیگر گفته‌اند وی «پس از تلاشی رها گردید و چند قدمی که از نزد آنها دور شد با ضرب گلوله به قتل رسید.»
جاوید نوری ۲۷ ساله از سال ۱۳۹۵ پس از پایان فارغ شدن از دانشکده روانشناسی کابل همکاریش را با رادیو نشاط با برنامه روانشناسی زندگی سبز آغاز کرد و از یک سال پیش برنامه آدینه شب را که به مسايل اجتماعی می‌پرداخت اجرا می‌کرد.
گزارشگران بی مرز طی خبرنامه‌ی گفته است که آقای نوری بحیث مدیر حاضری در ولایت فراه نیز ایفای وظیفه می‌کرد.
رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران گزارش‌گران بی مرز (RSF) در این باره اعلام کرد : «تیرباران خیابانی جاوید نوری نخستین مرگ کارکنان رسانه‌ها در ۲۰۱۹ در شمارش‌گر سازمان است.
آقای معینی می افزاید ما بار دیگر توجه جامعه جهانی را به فراخوان گزارش‌گران بدون مرز جلب می کنیم برای امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران باید پیش شرط هر نوع مذاکره با طالبان پذیرش تعهدات بین‌المللی بینادین و رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه و بیش از هر چیز کنوانسیون‌های ژنو، باشد. و تا آن زمان که طالبان رسما این پذیرش را اعلام نکنند، مذاکره در باره صلح انجام نشود.» این نهادحامی خبرنگاران علاوه میکند که با ۱۵ خبرنگار و یک همکار رسانه‌ای کشته شده، سال ۲۰۱۸ میلادی مرگبارترین سال برای خبرنگاران افغانستان در پس از سقوط طالبان بود. این کشور در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۱۸ قرار دارد.