جججحجج==

کار احداث سرک دوشی – بامیان توسط رییس جمهورغنی افتتاح شد

به گزارش آژانس خبری فرحت،محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان بعداز سفرش به ولایت دایکندی در رائس یک هییت بلند پایه حکومتی به ولایت بامیان رفته و کار احداث سرک دوشی- بامیان را افتتاح نمود.
در مراسم افتتاح کار احداث این سرک یما یاری وزیرفواد عامه افغانستان صحبت کرده گفت سرک دوشی – بامیان 25 کیلو مترطول دارد که هزینه آن 27 میلیون دالر تخمین شده است واین سرک ششمین راهی است که بامیان را بدوشی ولایت بغلان ارتباط میدهد درعین حال کار آن از طرف بغلان نیز آغاز شده وکار قسمت پنجم آن تحت پروسه تدارکاتی قرار دارد.
آقای یاری علاوه کرد که درمجموع 28 پروژه در ولایت بامیان تحت کار ودر مراحل تدارکاتی قرار دارند که مجموعآ هزینه آن بالغ میشود به 20 میلیون افغانی وطی سال جاری وسال های آینده تطبیق میگردد.
وزیر فواید عامه گفت که پروژه های متذکره یکی از بزرگترین میزان سرمایه گذاری حکومت وحدت ملی در ولایت بامیان است که هدف آن از بین بردن زندان جغرافیایی و اتصال در داخل و بازارهای منطقه ای می باشد.
بعداً رئیس جمهور صحبت کرد و ضمن تبریکی به مردم ولایت بامیان بخاطر آغاز کار احداث سرک دوشی- بامیان گفت که افغانستان مرکزی به عوض اینکه یک نقطۀ انزوا باشد، به قلب متحرک افغانستان تبدیل می شود. وی افزود: در هر ماه و هر سال امید است، شاهد بوده باشید که این وعده ها، از وعده به عمل مبدل می شوند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که اهمیت راه دوشی- بامیان در این است که بدیل سالنگ می باشد، زیرا سالنگ ها ضرورت به یک بازسازی اساسی دارد و همچنان این راه، افغانستان مرکزی را با شمال شرق و بعد از آن با آسیای مرکزی اتباط می دهد.
وی افزود: مهم این است که باید به هر قیمتی که می شود، به گردن دیوار برسیم و مهمترین کار ما اتصال مزارشریف- کندهار است که بنام دهلیز شمال یاد می شود.
رئیس جمهور غنی گفت که این چند کوریدور بنیادی، ضامن وحدت ملی از یک طرف و ایجاد یک اقتصاد ملی از جانب دیگر است که همۀ افغانستان را با همدیگر ارتباط می دهد و ارتباط ما را بحیث نقطۀ وصل بین آسیای مرکزی و جنوبی نیز تامین می کند.
رئیس جمهور کشور به وزارت فواید عامه هدایت داد که پروژه های متذکره را تطبیق به موقع نموده و از آن ها مراقبت جدی نماید.