16244164_1419304901433302_1129535507_n

زنده گی نامۀ دکتور چراغعلی چراغ

چراغ علی چراغ فرزند محمد عزیز در سال 1328 در قریه وزیرآباد کابل دیده به جهان گشود.

تعلیمات ابتدایی را در مکتب ابتدائیه مسعود سعد و متوسطه و ثانوی را در لیسه نادریه فرا گرفت. درسال 1346 شامل پوهنخی طب کابل شد و پس از انجام موفقانه تحصیل وفراغت، به حیث آمر مرکز صحی ولسوالی بره کی راجان ولایت لوگر توظیف گردید.

درسال 1354 شامل پروگرام تریننگ جراحی تیم “کی یر مدیکوی” امریکا در شفاخانه ابن سینا شد. پس از کسب تخصص به حیث ترینر جراحی و سوپروایزر در شفاخانه جمهوریت تقرر حاصل نمود.

درسال 1359 شامل کادر علمی انستیتوت طب کابل شد. درفاصله بین سالهای 1365 و 1370 دوبار به حیث رئیس صحت عامه ولایت کندز و درسال 1371 در سمت رئیس شفاخانه جمهوریت و بعدآ به حیث شف جراحی آن شفاخانه و در دورۀ طالبان به حیث دکتور جراح در شفاخانه ابن سینا  ایفای وظیفه نمود.

درسال 1382 در کنار مشاوریت وزارت تحصیلات عالی به صفت معاون علمی انستیتوت طب کابل و بعدآ به حیث رئیس آن انستیتوت مقرر شد. از کارکردهای برازندۀ وی در این سمت یکی هم ارتقای انستیتوت طب به پوهنتون طبی و برای اولین بار به کمک پوهنتون های خارجی بازنگری کوریکولوم پوهنتون طب مطابق به معیارهای جهانی طب بود.

ریاست انسجام اموراکادمیک وزارت تحصیلات عالی، سرپرستی پوهنتون تعلیم وتربیه شهید استاد برهان الدین ربانی و سرپرستی ریاست پوهنتون بلخ از وظایف بعدی ایشان شمرده می شود.

در پوهنتون تعلیم و تربیه انتخابات آزاد رؤسا و شف های دیپارتمنت و در پوهنتون بلخ طرح مولفه های تضمین کیفیت از کارکردهای علمی وی بود.

موصوف سالهای بعدی عمر پر بارش را به حیث استاد و شف جراحی عمومی در پوهنتون طبی کابل سپری کرد.

استاد چراغعلی چراغ در موازات وظایف بلند دولتی به حیث استاد عرصه طب سالیان فراوانی را عاشقانه و صادقانه به تدریس و تعلیم کادرهای جوان طبی اشتغال داشت و پس از اکمال دورۀ قانونی خدمت              از پوهنتون طبی کابل مفتخر به بازنشسته گی شد.

از زمره آثار برازندۀ علمی- پژوهشی استاد، میتوان اینها را نام گرفت:

  • رسالۀ علمی در مورد تکمیل دوسیۀ مریضان
  • رسالۀ علمی دربارۀ سیستم لمفاوی
  • اجرای عملیه های Vagotomy در معده ( برای ارتقا از نامزد پوهیالی به پوهیالی)
  • انواع انتی سپتیک ها و موثریت آن در جروحات سوخته گی (برای ارتقا به رتبه پوهنیار)
  • موثریت Ethox و دیگر انتی سپتیک ها در جروحات سوخته گی (برای ارتقا به رتبه پوهنمل)
  • گزارش علمی (Case Report) در مورد Tricobezoare معده.
  • ترجمه کتاب تدریسی کمک های اولیه (برای ارتقا به رتبه علمی پوهندوی)
  • اجرای عملیه Proctosigmoidscopy و استفاده آن در شفاخانه علی آباد
  • تحقیق علمی در باره نتایج Bronchoscopy ها در شفاخانۀ صدری ابن سینا
  • اثر علمی تحقیقی در باره خیاطه گذاری ابتدایی در جروحات کولون.
  • میتود جدید تعیین فیصدی سوختگی و مایعات مورد ضرورت .
  • جروحات ناشی از تغییرات فشار اتموسفریک .
  • جراحی عمومی (برای ارتقا به رتبۀ علمی پوهنوال) گفتنی است که این اثر تقریبآ در بسیاری از پوهنخی های طبی افغانستان به حیث تکست درسی برای محصلان صنوف سوم مورد استفاده می باشد.
  • تحقیق در مورد شیوع بطن حاد (برای ارتقا به رتبۀ علمی پوهاند)
  • هشت اثر علمی تحقیقی نشر شده در مجلۀ علمی پوهنتون طبی کابل در فاصل بین رتبه های علمی پوهندوی و پوهاند.

پوهاند دکتور چراغعلی چراغ به پاس خدمات صادقانه و ارزنده علمی واداری به دریافت مدالها و نشانهای: صداقت، افتخار، لویه جرگه اضطراری و مدال مطلا از کلپ برلین و هم چنان دوتقدیر نامۀ درجه اول و یک تقدیرنامۀ درجه دوم، و تحسین نامه ها و سرتیفیکت های متعدد نایل آمده اند که قابل افتخار می باشد.

تازه ترین و بلندترین دستآورد علمی استاد دریافت رتبۀ اکادمیسینی و عضویت افتخاری اکادمی علوم کشور اوکراین است که نماد موقعیت ورتبه علمی ایشان در سطح بین المللی شمرده میشود.

عضویت کمیسیون تثبیت و ارزیابی آرتیکل های دایره المعارف آریانا – چاپ جدید-  وهمکاری در نوشتن شماری از آرتیکل های آن و همچنان عضویت فعال به حیث نماینده انتخابی مردم در لویه جرگۀ اضطراری را میتوان از افتخارات دیگر وی به حساب آورد.

همچنان ایجاد و تآسیس نخستین انجمن علمی جراحی افغانستان، اولین موسسه تحصیلات  عالی خصوصی طبی و اولین شفاخانه کادری خصوصی به نام “چراغ” در سطح کشور از ابتکارات علمی پربار وی می باشد.

راه شان سبز وعمرشان دراز وتجارب علمی شان پیوسته چراغ راه راهیان دانش و فرهنگ باد!