%d8%b9%d9%82%d8%af-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%88-%da%a9%d9%85%d9%be%d9%86%db%8c

قرار داد فعال سازی فابریکه ساختمانی پیش ساخت بین دولت افغانستان یک شرکت خصوصی امضا شد

در مراسم امضای قرار داد طرح؛دیزاین وفعال سازی فابریکه ساختمانی پیش ساخت که قبل از ظهر امروز با حضور برخی از اعضای کابینه و شورای ملی و نمایندگان سکتور خصوصی در ارگ انجام شد، سیدسعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی در خصوص اهمیت صنعت ساختمان‎های پیش ساخت معلومات ارائه کرد.

 

وزیر شهرسازی گفت، برای اولین بار مفکورۀ ایجاد صنعت ساختمان‎های پیش ساخت از سوی رئیس‎جمهورغنی ارائه گردید که این طرح در شورای عالی اقتصادی تحت بحث قرار گرفت. او افزود که دولت به‎خاطر نیاز به ساختمان‎های پیش‎ساخت برای ساخت پروژه‎های عام‎المنفعه تصمیم گرفت تا سهولت‎های لازم را برای پیشرفت و نهادینه ساختن این صنعت فراهم سازد.

 

نادری خاطرنشان کرد که در ابتدا کمپنی‎ها علاقه‎مندی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت ساختمان‏های پیش ساخت نداشتند و دولت خود اقدام به این کار نمود تا سکتور خصوصی نیز نظر  به اهمیت موضوع علاقه‎مند سرمایه گذاری گردد.

 

وزیرشهرسازی و مسکن اظهارداشت که براساس هدایت رئیس‎جمهور و فیصلۀ شورای عالی اقتصادی، هیئت دولتی عازم کشورهای ترکیه و امارات متحدۀ عربی شده بود و از کمپنی‏های مشهور که در راستای صنعت ساختمان سازی پیش‎ساخت فعالیت دارند، دیدن کرد تا از تجارب آن در افغانستان استفاده صورت گیرد.

 

وی علاوه کرد که سه کمپنی فعال که دارای تجارب و کارکرد خوب در این زمینه بودند، طرح‏های شان را به شورای عالی اقتصادی ارائه نمودند که در نتیجۀ بررسی‏ها، کمپنی بین‏المللی ویفا که معیار و استندردهای لازم را در این بخش داشت، برندۀ پروسه گردید.

 

وزیرامورشهرسازی گفت، با احداث فابریکه تصدی خانه سازی و تولید مواد پیش ساخت، طی ۱۲ ماه ۳۰۰ هزار مترمکعب مواد پیش‎ساخت جهت ساخت مکاتب، شفاخانه‎ها و سایر تأسیسات عام‏المنفعه تولید خواهد شد. وزیر شهرسازی گفت که ایجاد فابریکه صنعت پیش‎ساخت به معنی انحصار مواد ساختمانی نمی‎باشد.

 

سید سعادت منصور نادری تصریح کرد که هدف از ایجاد فابریکه ساختمان‎های پیش ساخت، احیای مجدد تصدی ساختمان سازی می‎باشد که زمینه انکشاف صنعت ساختمانی، تسریع روند عملی ساخت‎و‎ساز، بلند بردن کیفیت مواد ساختمانی و کاهش قیمت مسکن و ایجاد زمینه‌های اشتغال برای صدها تن شهروندان را فراهم می‎نماید.

وی گفت، در گذشته اعمار یک مکتب ۱۰ تا ۱۲ ماه را دربر می‎گرفت، اما با استفاده از صنعت ساختمان پیش ساخت، اعمار یک مکتب با هزینه کم و وقت اندک تقریباً طی دو تا چهار هفته ساخته خواهد شد.

او افزود: در این اواخر تعدادی از شرکت‎ها ابراز آمادگی کرده اند تا در این زمینه سرمایه‎گذاری کنند و اخیراً شرکت چینایی حاضر شده است تا مبلغ ۲۰ میلیون دالر در بخش صنعت ساختمان پیش‎ساخت سرمایه‎گذاری کند. وزیر شهرسازی گفت که از حکومت هرنوع سرمایه‏گذاری در این بخش حمایت و پشتیبانی می نماید.

در این مراسم، رئیس شرکت بین‎المللی ساختمانی ویفا طی سخنانی گفت: ما خوشحال هستیم که برای نخستین بار این صنعت در افغانستان ایجاد می‎شود و ما در بیش از صد کشور مختلف جهان در بخش ساختمان‎های پیش‎ساخت کار نموده ایم.

او گفت که شرکت بین‏المللی ساختمانی ویفا در بخش ساخت ساختمان‎های پیش‏ساخت دارای ۲۶ سال تجربه می‎باشد و از مهارت و ظرفیت‏های لازم در این زمینه برخودار است که تلاش خواهد نمود تا با استندردهای لازم این پروژه را در افغانستان تطبیق نماید.

رئیس شرکت بین‎المللی ساختمانی ویفا تصریح کرد که این نخستین قدم برای ساخت خانه‎های پیش‎ساخت می‏باشد و تلاش صورت می‎گیرد تا هماهنگی را در این بخش با حکومت افغانستان بیشتر سازد.