15110976_1221946527870018_7590515000778904732_o

سروردانش ایجاد کمیته مشترکِ امنیت و مصؤنیت خبرنگاران و رسانه ها را درجهت نهادینه شدن آزادی بیان گامی مهم عنوان کرد

فرحت،امروز جلسه کمیته مشترک تأمین امنیت و مصؤنیت خبرنگاران و رسانه ها، تحت ریاست سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شده و ضمن به بحث گرفتن موضوعات مطرح شده در جلسه، در زمینه های مختلف تصامیم لازم اتخاذ گردید.
معاون رییس جمهورایجاد کمیته مشترکِ امنیت و مصؤنیت خبرنگاران و رسانه ها را درجهت نهادینه شدن آزادی بیان گامی مهم عنوان کرد و افزود که سرعت و دقت در بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران، زمینه امنیت و دسترسی شفاف و سریع به اطلاعات همگانی را در کشور افزایش می دهد.
سپس معین امنیتی وزارت داخله در خصوص مدیریت مرکز هماهنگی با خبرنگاران در آن وزارت گزارش داده افزود که مطابق به طرز العمل کمیته، بخش اعظم مسؤلیت های وزارت داخله مبنی بر سازماندهی و مدیریت مرکز هماهنگی در مرکز و سایرولایات، در دستور اجرا قرار گرفته است.
این وزارت در زمینه قتل دو خبرنگار که اخیرا در ولایات زابل و هلمند اتفاق افتاده است نیز گزارش داد که این دو رویداد همچنان تحت بررسی قرار داشته و یک فرد به اتهام قتل خبرنگار تلویزیون ملی در ولایت زابل تحت باز داشت قرار گرفته است.
همنچنین مسؤلان اداره لوی سارنوالی و اداره مستقل ارگان های محلی نیز در خصوص مکلفیت و مسؤلیت های خویش در چارچوب کمیته مشترک، به جلسه گزارش داده و ضمن ارائه معلومات در خصوص قتل دو خبرنگار در ولایت های زابل و هلمند و حمله به دفتر راد یو نسیم در ولایت دایکندی، نماینده اداره لوی سارنوالی ابراز داشت که براساس تصمیم این اداره، رسیدگی به قضای خشونت علیه خبرنگاران پس از این در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری خواهد شد.
در جلسه با توجه به مباحثی که در مورد پیگری قضایای خشونت علیه خبرنگاران و رسانه ها مطرح شد، فیصله گردید که وزارت امور داخله و اداره لوی سارنوالی درهماهنگی باهم، گزارش جامعی از قضایای خشونت علیه خبرنگاران و اینکه دوسیه های نسبتی در چه مراحل قرار دارند، تهیه کرده به زودی در اختیار کمیته قرار دهند.
در این جلسه همچنین فیصله گردید که راجع به صندوق حمایت از خبرنگاران که در طرزالعمل کمیته مشترک پیش بینی شده و ازسوی این کمیته مدیریت می شود، سند تقنینی جداگانه ای تهیه شده و چگونگی استفاده ازصندوق، درآن روشن گردد.
در این جلسه روی ساختار و تشکیلات داخلی کمیته مشترک امنیت و مصؤنیت خبرنگاران و رسانه هانیز بحث شده وبراساس پیشنهاد فدراسیون ملی خبرنگاران و رسانه های افغانستان، معاونت کمیته به عهده فهیم دشتی که به نمایندگی از فدراسیون در کمیته عضویت دارد، گذاشته شد و مسؤلیت سکرتریت کمیته نیز به دفتر شورای امنیت ملی سپرده شد.