15055794_692709307569569_1752527688167411709_n

دومین جشنواره ملی گل زعفران در هرات برگزار شد

فرحت،محمد آصف رحیمی در هنگام افتتاح این جشنواره دو روزه که در تالار بزرگ مولاناجلال الدین محمد بلخی تدویر یافت گفت:” سال گذشته بیش از چهار تن زعفران از زمین های تحت کشت زعفران در هرات برداشت شد که این رقم در سال روان حدود شش تن میباشد.”
والی هرات میگوید:” هم اکنون حدود ده هزار خانواده در این ولایت در زمینه کشت، تولید و فروش زعفران نقش دارند و نود فیصد زعفران تولیدی کشور در ولایت هرات تولید میشود .
والی هرات هدف از برگزاری این جشنواره را تشویق کشاورزان به کشت بیشتر این نبات با ارزش بیان کرد.
در عین حال عبدالقدیر جواد معین وزارت زراعت و آبیاری افغانستان تلاشهای آن وزارت را در ترویج سطح کشت زعفران، تولید، بازاریابی، و ظرفیت سازی تولید کنندگان و صادرکنندگان شرح داده گفت تلاشها وجود دارد تا وزارت زراعت بتواند با ایجاد تفاهمنامه با کشور چین خریدار دائمی را برای نبات زعفران بدست آورد.
او، همچنان از ایجاد مراکز پروسس معیاری در سطح ولسوالی ها، ایجاد لابرتوار کیفیت در هرات اطمینان داد.
انجینر عبدالصبور رحمانی رییس زراعت هرات نیز گفت:” در سال روان 2546 هکتار زمین در پانزده ولسوالی تحت کشت زعفران قرار دارد.
اوگفت :” این رقم سال گذشته 960 هکتار به ثبت رسیده بود.”
رئیس زراعت هرات همچنان میگوید:” در این ولایت بیش از سی شرکت در امر صادرات و فروش زعفران فعال اند که سه شرکت موفق به گرفتن سرتفیکت بین المللی شده اند و در آینده نزدیک 9 شرکت دیگر نیز این سرتفکیت را دریافت خواهند کرد.
این جشنواره به مدت دو روز در تالار بزرگ ملی مولانا جلال الدین محمدبلخی جریان دارد.