EA42846D-45D3-4154-97BD-C9317199D4E5

گروه جنگی«جبهه ملی آزادی» در غرب افغانستان اعلام موجودیت کرد

به گزارش آژانس خبری فرحت،بعد از سقوط حکومت بیست ساله افغانستان «جمهوریت»طالبان در مدت کمتر از یک ماه قدرت را بدست گرفتند و حکومت جدید«امارت اسلامی» را اعلام کردند.

از ایجاد این حکومت بیش از یک ماه میگذرد،اما کابینه امارت اسلامی بگونه کامل شکل نگرفته،و اکثر ادارات حکومت تاکنون غیر فعال است.

در همین حال که حکومت تازه اسلامی در افغانستان، قدرت را به رهبری ملا حسن آخند رییس الوزرا بر عهده گرفت،یک گروهی تازه ی جنگی در غرب افغانستان اعلام موجودیت کرد.

این گروه تحت نام «جبهه ملی آزادی» که گفته می‌شود برای براندازی طالبان شکل گرفته، در غرب افغانستان اعلام موجودیت کرده است.

اعلامیه این جبهه که به تازگی منتشر شده آمده است که «جبهه ملی آزادی» از تشکیل خودجوش مردمی و یا سازمان‌یافته در دفاع از کشور حمایت می‌کند.

الهام ندا کارشناس سیاسی در گفتگو با فرحت نیوز در مورد هدف ایجاد این جبهه میگوید:در حال حاضر دو بحث کلانی که در بسیج جبهات ضدطالبانی، دامنگیر طالبان در افغانستان میشود، عدم مشروعیت سیاسی و دوم ایجاد ایستادگی ها در برابر طالبان از سوی مردم است.

بحث مشروعیت سیاسی بیشتر در سیاست خارجی، طالبان را به چالش خواهد کشید و دولت های انگشت شمار به مانند دوره گذشته طالبان، آنان را به رسمیت خواهند شناخت.

بیشتر آنان بخاطر تداوم سیاست ابزاری با طالبان روابط خواهند داشت، نه بعنوان دولت مستقل و برپایه‌ی اعتماد مردم،تنها همین دلیل باعث رسمیت طالبان شده میتواند.

اما در درازمدت این بحث خیلی خوشبینانه نیست و تنها تعدادی از کشورها طالبان را به رسمیت خواهند شناخت.

این در حالیست که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان میخواهند که افراطیت در درون افغانستان منجمد باشد و به دیگر کشورها سرایت نکند؛ بخاطر منحصر ساختن افراطیت، حفظ قدرت در میان طالبان و ایجاد کمربند امنیتی برای حفظ خود شان، ممکن است کشورهای، از درون طالبان سربازگیری کنند.

مثلا چین، اویغورهای چینایی اگر از دید پرگماتیکی با فکر طالبانی سازگار گردند، برای چین دردسرساز خواهد بود.

دوری طالبان از سیاست در بیست سال گذشته به نحوه‌ی این گروه را بیشتر تشنه‌ی قدرت میسازد و در همین صورت است که فرکسیون‌های داخلی طالبان به سادگی ممکن است به شاخه‌های تقسیم گردند.

-مثلا درمیان طالبان شاخه حقانی که بیشتر در جنگ دخیل بودند و شاخه‌ی ملا برادر که موضوعات صلح را دنبال میکردند، به صورت درون‌سازمانی با یکدیگر مشکل تقسیم قدرت دارند و هر یک خود را فاتح میدان میدانند. یکی تسلط افغانستان را زور تفنگ میداند و دیگری فشارهای سیاسی.

-در بیشترین نقاط افغانستان مردم با مشکل برخورد با طالبان مواجه اند و بیشتر این مواجه شدن ها به خیزش و تظاهرات همراه خواهند بود. «توهم توطئه» طالبان باعث ایجاد تنش‌های بیشتر با طالبان خواهد بود. اینکه ابزارهای اساسی نبرد با طالبان برای اینان داده میشود یا نه موضوع جداست.

آقای ندا تاکید میکند،به نظر من خیلی زود، رهبری این جبهه به میدان میایند و برای حق گرفتن دنبال مذاکره خواهند بود،اما مذاکره باز هم به ناکامی کشیده و به تنش میان دو طرف خواهد انجامید.

من فکر میکنم که شیندند و انجیل ولایت هرات نقطه تنش‌زا خواهد بود.
احتمالن گروه‌های آزرده‌ی طالبان، نیز درین جبهه ایستاده خواهند شد و نظیر پسر ملا نیازی درین جمع بعید بنظر نمیرسد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل